Afgelopen weekend heeft Sébastien Ogier de rally van de Monte-Carlo nog maar eens aan zijn indrukwekkende lijst van overwinningen kunnen toevoegen. Enerzijds is het natuurlijk nog altijd de piloot zelf die aan het stuur moet draaien, anderzijds worden piloot en co-piloot bijgestaan door een indrukwekkend team. Laten we het even hebben over wat we in de Monte-Carlo noemen de ‘ice-note crew’ of te wel zij die de gladde stukken in het parcours moeten melden.
Welkom in de wereld van de ‘ijsverkenners’ van het World Rally Championship want in feite zijn zij de onbekende helden van de rallysport die wel degelijk een belangrijke rol spelen in het al dan niet behalen van een goed resultaat of zelfs de overwinning. Sébastien Ogier en Julien Ingrassia staken het vorige week niet onder stoelen of banken dat zij de Monte-Carlo niet hadden kunnen winnen zonder hun ‘ijsverkenners’!
Dit is wat jullie over hen moeten weten …
Ijsverkenners? Tja, in feite zegt de naam het al zelf natuurlijk, zij noteren op de klassementsproeven de plaatsen waar het extreem glad is. Zij, dat zijn zowel een zeer ervaren piloot als dito co-piloot en iedere fabriekspiloot heeft zijn eigen team. Een zeer belangrijk aspect is dat de persoonlijke band onder elkaar zeer goed is want zo nu en dan wordt het lot van de piloot toch wel in de handen gelegd van zijn ijsverkenners.
De ijsverkenners mogen een uur voor de start van de eerste wagen het parcours op, maar het is dikwijls een beetje drummen. Niet vooraan de rij, maar wel achteraan want iedereen wil natuurlijk de meest recente informatie doorgeven. De nota’s van de co-piloot worden meegegeven, gecontroleerd en gewijzigd waar nodig en worden dan natuurljk terug doorgegeven. De ijsverkenners gebruiken een productiewagen, maar wel eentje die volledig conform de veiligheidsvoorschriften is uitgerust.
Worst case scenario …
Het belang van de ijsverkenners werd vorige week tijdens de Rallye Monte-Carlo nog maar eens duidelijk. Handen te kort kwamen ze. Ijs tijdens de eerste avond, regen en modder tijdens dag 2, daarna hevige sneeuwval en tenslotte veel ijs op de ‘Col de Turini’ tijdens de laatste dag. De ijsverkenners hebben een massa aan wijzigingen moeten aanbrengen aan de nota’s van hun co-piloot.
Het ergste wat de ijsverkenners kan overkomen zijn plotse temperatuurschommelingen waardoor ook de aard van het parcours kan wijzigen. Remzones kunnen zo omgetoverd worden in gladde zones en de gevolgen daarvan willen we niet weten natuurlijk. Te voorzichtig zijn is dan ook weer niet goed want ijs wat ondertussen gesmolten is vertraagd de piloten alleen maar, vermits in de nota’s tijdens de kp nog steeds ijs staat. Een dubbeltje op zijn kant zeg maar.
Soliciteren …
U begrijpt dan ook dat het leven van een verkenner, eigenlijk op eender welke rally, toch wel zeer zwaar is. De wekker loopt ’s morgens al zeer vroeg af, dikwijls al rond 04.00 uur en de druk die hun taak met zich meebrengt is enorm. Het is niet alleen zo dat zij de nota’s al dan niet moeten wijzigen en bij voorkeur correct wijzigen, maar de nota’s aan het team of co-piloot bezorgen is op zich ook niet gemakkelijk. Al eens ooit gekeken op je smartphone of je tussen al die bergen goede ontvangst hebt? Wilt u solliciteren … be my guest!
Foto’s: Benjamin Renard.