[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Het is zeker de nieuwigheid van deze editie van de Legend Boucles in Bastogne! Er is nu een derde categorie, luisterend naar de naam ‘Challenger’ met als filosofie die van de regularity, maar dan aan 80 km/u. Het team van de RAC Spa had voor die categorie diverse objectieven en die zijn al bereikt.
“Eerst en vooral wilden we een nog betere verdeling van de deelnemers aan de Legend Boucles in Bastogne, de deelnemers die diverse richtingen uitgaan bij de start door het systeem van de lussen”, doet Pierre Delettre het verhaal. “Er waren echter te veel deelnemers in ‘Classic’ en onvoldoende in ‘Legend’, waardoor het systeem met de lussen in de war dreigde te raken. In geval van een probleem kon het zijn dat de eerste bolides in Legend de laatste in Classic zouden bijhalen en dat mag niet. Met een goede dertig inschrijvingen in de categorie ‘Challenger’, is dat aangepast. Zij zullen dus volgen achter het peloton van de Legend. Hierdoor zien we nu in beide pelotons evenveel wagens en is ons doel bereikt. De Challenger is ook een oplossing voor diegene die zich niet thuis voelen in de categorie Legend, wegens te snel en ook in Classic hun ding niet vonden, wegens te traag. Hier vinden zij de oplossing op maat. En misschien trekken we zo ook nieuwe deelnemers aan?”
De formule vond in Yves Deflandre en Joseph Lambert (Porsche 911) snel een soort aanvoerder. Zij zijn de referentie van de regularity en tellen een indrukwekkend aantal zeges met hun in het oog springende oranje bolide. Yves Deflandre proefde eerder al van de categorie Legend, maar hij wist ook dat de toppers daar gaan halen, zeer moeilijk zou zijn. In de nieuwe categorie ‘Challenger’ aan 80 km/u gemiddeld, zal hij zijn favorietenrol waar kunnen maken, maar met stevige concurrentie.
Nog heel wat andere teams hebben besloten een gooi te doen naar de zege in deze eerste uitgave van de Challenger. Dat geldt voor de Nederlanders Armand Adriaans en Anne-Marie Magis (Datsun 240 Z), de ex-winnaar van de 24 Uur van Spa Dirk Vermeersch, met Christel Bauwens (Fiat 124 Sport Spider 1600), de Franse Belg Laurent Richard met Nicolas Hubert (BMW 2002 Tii), of andere bekende namen zoals Bernard Cornet met Daniel Renard (VW Coccinelle 1302), de circuitrijders Tony Furlotti en Serge Istas (Opel Manta i200), Jean-Marc Bourdouch (met Julien Penasse, Porsche 911 SC 3.0 Gr.3), vader en zoon Marin (René en Max, Renault 5 GT Turbo), Thierry de Latre du Bosqueau en Nadine Michaux (Ford Escort MK1), René Brugmans en een zekere Eric Gressens (Ford Escort MK2)… zonder Luc Caprasse en Christophe Marquet te vergeten die met hun Audi Quattro ook voor de zege willen gaan!
Er zijn ook nieuwkomers in deze Legend Boucles in Bastogne, die van deze categorie ‘Challenger’ hun springplank hebben gemaakt. Pierre-Yves Paque en Grégory Paisse zijn zo twee namen, die we normaal op circuit zien, maar die het nu doen in een Volkswagen Golf I van Tony Kevers. Zij gaan het stuur om beurten nemen…
De Ford Escort en Porsche 911 zijn dus in de meerderheid in de ‘Challenger’, maar er zijn ook andere wagen en welke de ideale bolide is om in de 80 km/u te winnen? Dat kunnen we
(pers)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]