[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/01/563e7.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Zaterdag gaat in de Peruviaanse hoofdstad Lima de 40ste Dakar van start, de tiende ook al op het Zuid-Amerikaanse continent. Deze editie belooft ongemeen spannend te worden, al zal het niet liggen aan het aantal Belgische deelnemers, want waar er in 2011 nog 31 Belgen voor de moeder aller rallyraids kozen, zijn er dat nu nog elf. Vooraan zullen Peugeot, Mini en Toyota de toon aangeven. Wij blikken de komende dagen vooruit op de 40ste editie van de Dakar, met een troepenschouw, een woordje over de Belgen en meer info over de jarige raid van ASO, overigens ook de organisator van onder meer de Tour de France op twee wielen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/01/5d7de.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
525 deelnemers afkomstig uit 54 verschillende landen nemen deel aan de Dakar: 190 motoren en quads, 105 wagens en 42 vrachtwagens. Dat alles is een lichte verbetering in vergelijking met 2017, toen er 318 voertuigen van start gingen.
Zware kost
De deelnemers gaan afzien, dat bevestigde ons Tom Colsoul voor afreizen. De helft van de proeven wordt volledig in de duinen of op een offroadparcours gereden en er staat één echte marathonetappe op het menu zonder assistentie.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Het parcours wordt door veel deelnemers als het zwaarste van de afgelopen 10, Zuid-Amerikaanse, edities omschreven. Na startland Peru volgt Bolivia en dan gaat het richting Argentinië, waar de Dakar op zaterdag 20 januari eindigt in Cordoba. De deelnemers krijgen één rustdag en veertien ritten voorgeschoteld, wat 4.300 kilometers tegen de chrono betekent. De totale afstand bedraagt bijna 9.000 kilometer.
In de eerste week vormen zand en duinen de rode draad, met dus veel navigatie. Ook de hoogte, meer dan 4.500 meter op sommige momenten, zal een rol spelen. De tweede week begint met een marathonetappe waarna afgedaald wordt richting Argentinië en de deelnemers in de elfde rit de duinen van Fiambala moeten overwinnen. Een dag later gaat het richting Chilecito, waar de temperaturen kunnen oplopen tot vijftig graden Celcius. Alsof het niet genoeg is, staan er ook duinen op het menu tijdens de voorlaatste rit richting Cordoba.
Het parcours vindt u hier
Foto’s: © Dakar.com
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/01/15f66.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]