Gregory Eyckmans is in het gewone leven advocaat en dat was te merken aan de lengte van de antwoorden op de vragen over 2017 en 2018… Maar de Limburger is en blijft een onderschat talent, dat zeker een kans verdient.
“De bedoeling begin dit seizoen was om één wedstrijd Clio Cup te rijden. Ik ben van kleins af aan al gefascineerd door het kampioenschap (zeker in de tijd waar de Clio II’s nog door de busstop vlogen). Met EJ Automotive heb ik dan ook mijn Clio Cup debuut kunnen maken op Spa-Francorchamps, een weekend met hoogtes en laagstes waarbij ik mijn eigen verwachtingen overtrof in de laatste twee sprintraces. Verschillende ronden vochten Brett Lidsey – een ervaren Clio Cup rijder uit de UK en ex-kampioen in de Clio III die op Spa zijn gastoptreden maakte – een duel uit voor de eerste plaats. Voeg daar nog de zege aan de Long Race aan toe en mijn weekend was zeer geslaagd. Uiteindelijk wist ik nog 3 van de 4 resterende races af te werken en kan ik mijn seizoen in de Clio Cup afsluiten als vice-kampioen. De manche op Zandvoort moest ik jammer genoeg missen door budgettaire redenen, anders had een tweede nationale titel wel binnen de mogelijkheden gelegen…
Nog een ander hoogtepunt was de 24u van Zolder, wat toch wel de hoogmis van het jaar blijft in mijn achtertuin. Ik kreeg de unieke gelegenheid in te stappen bij Vannerum op de BMW M235i Racing Cup, welke gerund werd door niemand minder dan Selleslagh Racing Team (SRT). Sinds het begin van de Belcar heb ik geen 5 wedstrijden gemist, dus beide namen waren allesbehalve onbekend voor mij. Het was dan ook een hele eer om met hen te mogen samenwerken. Ik wist tijdens de nacht de veel snellere GT4 op achterstand te houden, en de reacties van het team nadat ik uit de auto kwam zal ik niet snel vergeten! We werden eerste toerisme, en dat na mijn deelname in de Clio Cup meteen een tweede item om van de bucketlist te schrappen.
Verder heb ik nog enkele nieuwe piloten begeleid in de BMW Clubsport Trophy, waarbij ik ook nog enkele gastoptredens maakte, alsook in de VW Fun Cup. Het geeft zeer voldoening om mensen die nooit eerder op circuit hebben gereden te begeleiden bij dit proces en hen te zien evolueren naar zeer snelle en constante rondetijden. Ik hoop dit dan ook in 2018 nog verder te kunnen doen. Verder is het idee om volgend seizoen een volledig programma VW Fun Cup te betwisten, met eventueel een extra programma in de Formule Ford 1600 of GT4. De test in de Formule Ford eind vorig jaar gaf mij een enorme kick. In het kampioenschap wordt er ook echt met het mes tussen de tanden gereden, en je kan er veel bijleren op korte tijd als piloot. Bovendien vind ik de Ford Fiesta Cup ook een interessante formule. Het concept belooft eveneens spannende races te geven, en het is uniek in België daar er (voorlopig?) geen ander sprint-kampioenschap meer is. Last but not least zou ik willen proberen een opening te vinden om enkele tests/races af te werken met een GT4, waar in mijn ogen wel de toekomst ligt aangezien nu ook constructeurs als BMW, Mercedes en Audi mee op de kar springen…”