Home > Rally > ERC > Guillaume de Mévius en Louis Louka degelijk in Var

Guillaume de Mévius en Louis Louka degelijk in Var

Guillaume de Mévius en Louis Louka kwamen als vijftiende aan de finish van de Rallye du Var. Aan het stuur van de Peugeot 208 T16 in de kleuren van het RACB National Team wist het Belgische duo voortdurende vooruitgang te boeken en zijn ervaring uit te breiden.

De Rallye du Var afwerken is geen sinecure voor een team uit de Lage Landen, zelfs al wordt er niet verwacht dat je een resultaat rijdt. Dat werd Guillaume de Mévius en Louis Louka al bij de eerste honderden meters van de Franse klassieker duidelijk.

“De start bleek nogal lastig”, bevestigt de rijder van de Peugeot 208 T16. “Door gebrek aan ervaring hadden Louis en ik veel te ingewikkelde nota’s opgesteld. Hoewel mijn corijder er in slaagde ze tegen een goed ritme door te geven, kon ik ze niet op tijd verwerken. Het resultaat was dat we in vergelijking met rijders die over vergelijkbare auto’s beschikten zowat drie seconden per kilometer moesten toegeven.” We moeten er volledigheidshalve wel aan toevoegen dat dit pas hun tweede wedstrijd aan het stuur van een R5 was, en dat ze met een veel hogere grip te maken kregen dan in België. “Aan de finish van de eerste etappe hadden we een goede debriefing met het team, waardoor we door hadden wat we moesten veranderen”, legt Guillaume de Mévius uit.

Vanaf zaterdag ging het dan ook merkbaar beter. “De regen van ’s nachts had het parcours nogal wat vettiger gemaakt. Iets wat me goed uitkwam, om zo beter het rijgedrag van de Peugeot onder de knie te krijgen,” vervolgt de vertegenwoordiger van het RACB National Team. “Deze keer zaten we op twee seconden per kilometer.” Een progressie die zich ook op zondag verder zette: “We waren uiteraard blij dat we met de Peugeot 208 T16 de finish van deze bergrally hadden gehaald. Met uitzondering van een kleine schuiver in een gracht op zaterdag en een technisch probleem – waardoor we op zondag een deel van de 32 km. lange proef met tweewielaandrijving moesten afwerken – hadden we geen grote problemen. In de laatste KP’s zaten we op 1,5 seconde per km. Nu willen van het tussenseizoen gebruik maken ons notasysteem te verfijnen.”

(persbericht)