Home > Industrie > Getest > Super break… de BMW 540i xDrive Touring

Super break… de BMW 540i xDrive Touring

Sommige auto’s zijn ongelofelijk handig, andere zijn dan weer bijzonder comfortabel en nog andere halen de sportieve chauffeur in je boven. Heel weinig wagens hebben echter alles aan boord. Autosportwereld.be ontdekte wel zo’n uitzonderlijke bolide, met name de BMW 540i xDrive Touring.

Om te beginnen is deze BMW nog een zescilinder. We hebben op zich geen probleem met downsizing en viercilinders, maar laat ons toe om te zeggen dat een 3.0-turbobenzinemotor van 340 pk in een BMW toch nog voor wat extra karakter zorgt. Al snel wordt dan ook duidelijk tot wat deze BMW 540i in staat is. Spurten naar 100 km/u gaat in goed 5 seconden en de top van de BMW is op 250 km/u begrensd. Met zijn koppel van 450 Nm zijn er ook de heerlijke hernemingen… in een kader van uitzonderlijk comfort en dito klasse.

“Om te beginnen is deze BMW nog een zescilinder”

Want hoewel de BMW 540i zeer sportief uit de hoek komt, is het uiteraard geen sportwagen. Desondanks is het interieur van de wagen zoals we dat van BMW gewoon zijn, op de chauffeur gericht en dat is en blijft een sterk punt van het Beierse merk. Je voelt je een zeer welkome gast in de BMW 540i. Ook de zithouding, met de excellente sportzetels is en blijft buitengewoon. Verder beschikt de 540i xDrive ook over een enorm rijke uitrusting zoals het multimediascherm met touchscreen, de gebarenbediening of de Display Key die als een soort afstandsbediening werkt.

“Bij normaal rijgedrag blijf je makkelijk onder de 10 l/100 km”

Het M-sportonderstel en de xDrive maken dat rijden, ook als het wat sneller gaat, in alle veiligheid gebeurt. Over de onvolprezen 8-trapsautomaat moeten het we zelfs niet meer hebben… gewoon meesterlijk. Last but not least is de 5 Reeks Touring met zijn enorme laadruimte ook nog een handige wagen… De 540i is ook fiscaal niet echt onaantrekkelijk, met een CO2-uitstoot van 159 g/km en bij normaal rijgedrag blijf je makkelijk onder de 10 l/100 km. Met een basisprijs van 64.000 euro is het geen goedkope wagen, maar dat kan je van een dergelijk totaalpakket niet verwachten.