Home > #Hoofdnieuws > Toyota pakt de laatste, Rebellion en Ferrari in LMP2 en GTE

Toyota pakt de laatste, Rebellion en Ferrari in LMP2 en GTE

In Bahrein is het doek gevallen over het laatste klassieke seizoen van het FIA WC, alvorens we volgend jaar het ‘superseizoen’ met start en finish in Le Mans 2018 en 2019 voorgeschoteld krijgen.

In Bahrein was de zege voor de Toyota TS050 Hybrid van Nakajima-Buemi-Davidson, wat maakt dat zij zich vicewereldkampioen mogen noemen. De wereldkampioenen kenden we uiteraard al sinds de voorlaatste race. Hartley-Bamber-Bernhard schonken Porsche toen al de titel voor het laatste seizoen van de Duitsers in het WK Uithouding. Die wereldkampioenen werden tweede in Bahrein, voor hun teamgenoten Lotterer-Jani-Tandy.

Adieu dus voor de Porsche 919 Hybrid…  Porsche telt na 50 races van het FIA WEC 17 zeges, net als Audi en net één meer dan Toyota.

Rebellion beloond

In LMP1 was de strijd om de zege al snel gespeeld, maar in LMP2, GTE Pro en GTE Am bleef de strijd om de zeges en de titels boeiend tot op de meet. Toen Bruno Senna op 45 minuten van het einde plots klaagde over problemen met de stuurinrichting, leken de zege en de wereldtitel naar Jackie Chang DC Racing te gaan. Echter een vreemde strategie van het Chinese team liet de kansen weer keren. Zege dus voor Senna-Canal-Prost, terwijl de Fransman de eer van de wereldtitel aan zijn teamgenoten moet laten wegens een gemiste wedstrijd. Ho-Pin Tung/Jarvis/Laurent moten het dus stellen met hun magische tweede plaats in Le Mans en de titel van vicewereldkampioen.

Ferrari takes it all in GTE Pro

Het Italiaanse merk was al zeker van de merkentitel, maar bovendien scoorde Ferrari een dubbelzege in Bahrein, met Bird-Rigon, voor de wereldkampioen bij de GTE-rijders Alessandro Pier Guidi en James Calado. In GTE Am tot slot waren zege en titel voor Lauda-Lamy-Dalla Lana in een Aston Martin.