Zoals beloofd vormde een zonovergoten Adria International Raceway deze zaterdag het decor voor de eerste van twee wedstrijden van de European VW Fun Cup geprogrammeerd in het noorden van Italië. En deze race over vier uur werd een ongelofelijk spektakelstuk…
Tijdens het eerste wedstrijduur namen drie rijders het ruime sop: Mathieu Detry (samen met Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Maxime Potty op de #291 Bustin Motorsport), Kevin Balthazar (die een team vormt met Christophe Nivarlet en Lorenzo Donniacuo op de #280 Socardenne by Milo) en Claudio Cappelli (op de #285 8KS Corse Team in het gezelschap van Gilles Debrus). Die drie teams leken op weg om het podium in te palmen, maar dat was zonder de harde wetten van de autosport gerekend. Maxime Lieutenant, die net na halfweg nog maar net aan het stuur zat van de #291, kwam in aanraking met Gilles Smits (aan het stuur van de #17 Pharmarôme). De #291 was te zwaar beschadigd en moest het daarbij laten…
De neutralisatie van de wedstrijd om de #291 weg te takelen zorgde ervoor dat de favorieten opnieuw gegroepeerd werden. Maar de leidende wagen, de #280 van Socardenne by Milo, werd opgezadeld met een Stop & Go omdat een pitstop werd afgewerkt nadat het pitstopvenster was gesloten. De #277 Allure Team van Guillaume Mondron, Sébastien Kluyskens en Cédric Bollen kwam op die manier voor het eerst aan het commando. Ze leken op weg naar een nieuw succes, maar een Stop & Go wegens het niet respecteren van een gele vlag sloeg ook hen terug.
Na de laatste tankstop en rijderswissel kwam Gilles Debrus helemaal vooraan postvatten met de #285 8KS Corse Team, met in zijn kielzog Sébastien Kluyskens (#277) en Michaël Leenders, die Laurent Jaspers en Stéphane Henry de Frahan had afgelost op de #44 JAC Motors 1 by MTE. De dubbele winnaar van de 25 Hours VW Fun Cup kon de zege ruiken en stelde alles in het werk om een overwinning te behalen waarop het team van Tom Calmeyn al vijf jaar aan het wachten was.
“Ik zag mijn twee tegenstanders voor me”, legt Michaël uit. “Het rijgedrag van mijn auto was perfect, ik barstte van het vertrouwen en voelde dat ik sneller was. Het is niet eenvoudig om op dit circuit in te halen, maar ik vond de opening en kon met zeven tellen voorsprong zegevieren. Ik zou bij dezen het team van JAC Motors 1 by MTE en mijn teamgenoten Laurent en Stéphane willen feliciteren voor het geleverde werk. Het is hun eerste overwinning in de VW Fun Cup en ik vermoed dat we vanavond gaan feesten!”
Sébastien Kluyskens kon de schade meer dan beperken en reed samen met Guillaume Mondron en Cédric Bollen naar de zilveren medaille, waardoor de #277 Allure Team zijn bonus in het kampioenschap opnieuw verstevigt.
De derde plek was voor het Italiaanse team 8KS Corse Team van Claudio Cappelli en de Belg Gilles Debrus, voor vader (Jean-Jacques) en zoon (Gilles) Smits. Het familiale duo op de #17 Pharmarôme werd opgezadeld met drie straffen (twee voor een te korte pitstop en één voor het overschrijden van de limieten van het circuit) en zou dus weleens een bittere nasmaak kunnen overhouden aan die plaats aan de voet van het podium…
De top 5 van deze eerste race werd tot slot vervolledigd door de #274 Flying Chicken by Allure Team van Julien Collette, Guillaume Swaelens, Frédéric Taminiaux en Simon Tourneur, de beste prestatie voor dat team sinds hun debuut in de VW Fun Cup in 2016.
Ook de race bij de Tweezitters verliep bijzonder spannend. De #342 Trendy Foods van Francis Plunus en Eric Jardon verloor meteen veel tijd na een contact in de eerste ronde. Ze moesten uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats. Aan boord van de #365 CARPASS LRE by DRT konden hun titelrivalen Stéphane Lémeret, Philippe Wintgens en Philippe Reynens niet volop profiteren. Ze werden bestraft voor een pitstop uitgevoerd buiten de toegelaten periode en verloren tijd door problemen met de uitlaat. Het was dan ook de derde hond, de #360 CBRS by AC bestuurd door Michel Koning, Philippe Fisette en Alain Dupont, die met het been gingen lopen en een mooi succes behaalde.
Uitslag Race 1 :
1. JAC Motors 1 by MTE (Jaspers-Henry de Frahan-Leenders) 148 ronden ; 2. Allure Team (Bollen-Mondron G.-Kluyskens) 7.604 ; 3. 8KS Corse Team (Cappelli-Debrus) 13.885 ; 4. Pharmarome by AC (Smits-Smits) 47.452; 5. Flying Chicken by Allure Team (Tourneur-Collette-Taminiaux-Swaelens) 1.17.016; 6. DRM 1 PROXY DELHAIZE (De Robiano-Verleyen) 1 ronde; 7. SP Racing by AC (Incardona-Raes) 1 ronde; 8. Acome Racing (Nava-Piron-Charlier) 1 ronde ; 9. JAC Motors 2 by MTE (Stammen-Stammen) 2 ronden ; 10. DZ Racing by Allure Team (Zeghouani-Dorkel-Van Dormael) 2 ronden ; 11. AC Motorsport 2 (Quede-Arnaudet-Weisshaupt-De Toledo Sommerlath) 2 ronden; 12. Acome Racing 2 (Rosa-Piron-Fedorenko-Cravatte) 2 ronden; 13. DRM Motorsport 2 (De la Serna-Mondron E.) 3 ronden ; 14. Nova Race (Bergamaschi-Caprotti-Nale-Marchesini) 4 ronden ; 15. DDS Racing (Smets-De Munter-Mouton-Deschepper) 4 ronden ; 16. Allure Team 2 (Leonard-Jussy-Boniver-Olivier) 5 ronden ; 17. DRM International (Hawryluk-Hawryluk-Hyzyk) 6 ronden ; 18. CBRS by AC (Koning-Fisette-Dupont) 1ste Tweezitters, 9 tours; enz.