Home > Industrie > Getest > Een Volvo, maar dan anders…

Een Volvo, maar dan anders…

De Volvo S60 Polestar is geen gewone Volvo, neen het is een Polestar, met Volvo-bloed. Uiteraard heeft de S60 het DNA van zijn Zweedse neven en nichten, maar de auto is veel meer dan dat. Hoe dan ook, de Volvo S60 Polestar mag gerust een nominatie krijgen in de categorie van verrassing van het jaar wat onze wegtesten betreft.

Lichtblauw… definieer lichtblauw. Onopgemerkt zal u met deze bolide niet meteen door het leven gaan. Zelfs als de krachtbron zwijgt, trekt de Volvo S60 Polestar de aandacht. Deels vanwege zijn looks, maar deels ook omdat dit geen Audi, Mercedes of BMW is, maar iets anders, iets wat niemand meteen verwacht. Zonder zeer opvallende aerodynamische elementen, oogt de Zweed indrukwekkend. Wat volgt bij de druk op de startknop, is de vaak gehoorde: “Hij klinkt schitterend… Sportief, krachtig…” Binnenin zijn misschien niet alle materialen de meest recent en pure kunst is het interieur ook niet, maar wat echt telt, is een zeer goede zithouding, prima sportzetels en een direct gevoelen met de wagen. Verder is de Volvo S60 Polestar prima uitgerust, zonder overdrijving.

Op kleine wegen

Dat de Volvo S60 Polestar prima rijdt op de autoweg, doet eigenlijk niet terzijde, want met deze auto doken we met heel plezier de kleine wegen in de Ardennen in. De wegligging van de 367-pk en 470 Nm sterke Volvo S60 Polestar is indrukwekkend, ook op natte wegen, en de prestaties zijn al even bijzonder. Zorg er wel meteen voor dat de versnellingsbak in ‘Sport’ staat of gebruik de schakelhendels aan het stuur. Zeker op droge weg mag de bestuurder ook de tractiecontrole uitschakelen, want de vierwielaandrijving doet voldoende zijn werk, in die mate zelfs dat de razendsnelle Zweed erg lang zeer neutraal blijft. Het neusje van de zalm is de launch control, waarbij de versnellingsbak in ‘Sport’ moet staan, de linkervoet op de rem wordt gehouden en met rechts het gas naar 2000 o/min wordt gejaagd.

Heerlijke bolide

De Volvo S60 Polestar is zo’n auto waarmee het moeilijk wordt om traag te rijden, zo goed is hij. Deze auto vraag gewoon om bochten niet aan het normale tempo te nemen… Een bemol? Misschien toch wel het erg hoge verbruik van de 2 liter 4-cilinder, een verbruik dat moeilijk onder de 10 liter te krijgen is. Maar ach, dit soort auto’s is al te veel met uitsterven bedreigd om daar nog om te malen.