Home > #Hoofdnieuws > En wat met onze nationale kampioenschappen?

En wat met onze nationale kampioenschappen?

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

In ons laatste deel over de eindspurt van de autosport in 2017, hebben we het over de series in de Benelux en in eigen land. Het regionale aspect belichtten we reeds eerder, tijd dus voor de nationale kampioenschappen.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Wat betreft het rallygebeuren, lijkt Vincent Verschueren het beste geplaatst om in de Condroz een eerste nationale rallytitel op zak te steken. De Oost-Vlaming heeft de afgelopen seizoenen een mooie weg afgelegd en mag desgevallend een verdiende kampioen zijn. Het BRC kende tot dusver een goed seizoen, met mooie wedstrijden en een goed deelnemersveld. We haalden het eerder al aan, ook qua organisatie en communicatie steekt het BRC er in ons land bovenuit.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/09/Omloop17__BVP_00061.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Naar het circuitgebeuren dan. Los van wie de titels gaat pakken, dringt zich vooral de vraag op: waar gaan we heen?

De TCR Benelux stuurde eerder deze week een persbericht de wereld in dat niet mis te verstaan was. “Er zit té weinig vis – lees coureurs met money én speed – in onze vijver!” Dat viel te lezen als uitleg voor de kwalitatief hoogstaande, maar laat ons eerlijk zijn, veel te kleine startvelden van deze mooie toerwagenserie. De mensen van de TCR Benelux hebben erg hard gewerkt, maar 8, 9 of 10 wagens is financieel onhoudbaar. Punt.

Maar opgepast, ook de Belcar en de Supercar Challenge balanceren op het randje van het leefbare, met startvelden van goed 25 wagens, voor laat ons wel wezen kampioenschappen die het eigenlijk van aantallen in de buurt van de 40 à 45 moeten hebben. En dan hebben we het nog niet over de Clio Cup Benelux en ook de kampioenschappen met de BMW Club Sport en de M235i. Zelfs de BGDC ontsnapt niet aan deze moeilijke tendens. Belangrijker dan wie kampioen wordt in 2017, lijkt het ons dat nu, vandaag en ten laatste morgen, de federaties en de promotoren gaan samen zitten. Niet om gezellig koffie te drinken, maar wel om afstand te nemen van hun eigen belangen en te kijken waar het met de autosport op circuit in de Lage Landen naar toe moet, rekening houdend met de circuittarieven, de economische conjunctuur, de vragen van de teams en rijders en de belangen van alle stakeholders.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/09/PCCB_PORSCHEDAYS_2017_102-e1505390271111.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Voorlopig lijkt de Porsche Cup Benelux aan die eerder negatieve spiraal te ontsnappen. Ook in de eerste afspraak na de zomer stonden er achttien 911 op de startgrid in Zolder, een zeer mooi getal voor een sprintserie in onze contreien. De sterkte van de Porsche Cup? Zonder meer het product, en laten we eerlijk zijn, ook de herverkoopwaarde van een Porsche 911 GT3. Maar ook de stevige steun van de twee invoerders van Porsche, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault of BMW, loont.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]