Home > #Hoofdnieuws > Verschueren grijpt zijn kans !

Verschueren grijpt zijn kans !

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Het werd dan uiteindelijk toch de wedstrijd van Vincent Verschueren, Veronique Hostens, en de Skoda Fabia van GoDrive, het team van Gaby Goudezeune. Even leek het er vandaag op dat Andy Lefevere met de hoofdprijs zou gaan lopen. Na het uitvallen van Princen, vanochtend op de openingsproef in Passendale, en een Abbring-Tsjoen duo dat niet bij machte leek mee te strijden voor de zege, was het voor Verschueren voldoende de controle te houden op de wedstrijd.

En Verschueren en Lefevere hielden elkaar in evenwicht. Dan eens de ene met een scratch op de Zilverberg, dan weer de andere met een besttijd op Rumbeke of Houthulst, soms onderbroken door een Abbring, die al eens de Zoning op zijn naam schreef. In de namiddag kwamen dan de regenbuien. Onmogelijk om de situaties in te schatten aangezien het soms pijpenstelen regende op Rumbeke, terwijl het enkele kilometers verder op Zilverberg compleet droog was gebleven? En één van die situaties leek de doodsteek te betekenen voor de zegeambities van Verschueren: 17 seconden verlies bij de 2de passage op Rumbeke, maar gelukkig met een geannuleerde proef omwille van de crash van Polle Geusens. Maar dan opnieuw een schuiver van 19 seconden bij de derde doortocht op Passendale… en meteen greep Lefevere decisief de leiding bij aanvang van de laatste lus, met 21 seconden voordeel op Verschueren. Het spel leek gespeeld.

Maar op Houthulst eisten de elementen opnieuw hun tol. Lefevere ging er goed af! Al bij het starten van de proef gleed en glibberde hij alle kanten uit, met magistrale saves… maar uiteindelijk knalde de Skoda Fabia WRC van de baan. Een stevige laterale deuk. Co Vangheluwe werd ter controle afgevoerd naar Roeselare. Verkeerde bandenkeuze? Volgens sommige “insiders” zou Lefevere twee regenbanden aan boord hebben gehad. Waarom werden die dan niet opgelegd? Een te grote zegehonger? Teveel risico? Enkel Andy Lefevere kan dat inschatten maar feit is dat de overwinning in de schoot van Vincent Verschueren werd geworpen.

En of die daar blij mee was! “Dit is een stap richting de titel”, verklaarde hij achteraf. “Maar er zullen geen fouten mogen gemaakt worden.”Het wordt rekenen”, vulde co Veronique Hostens aan. “Maar dat gaan we pas morgen doen!”. En uiteindelijk doen Abbring en Tsjoen ook nog een goede zaak door de Peugeot 208T16 R5 als tweede binnen te brengen. “Je moet in het kampioenschap blijven geloven”, zei Kevin Abbring op het zegepodium. “We staan 16 punten achter. Er zijn nu nog twee rally’s. Dus nog 40 punten te verdelen”, analyseerde Pieter Tsjoen. “Ik zou graag aan de start staan van de East Belgian, maar het is Puegeot die zal beslissen.” De derde trede van het podium werd vervolledigd door Didier Dusquesne en de Fiesta R5. Meer dan een opluchting voor Dusquesne die tweemaal van de baan ging en van gisterenavond op achtervolgen was aangewezen.

Vermelden we tenslotte dat de zege bij de Juniors ging naar Sebastien Bedoret (Peugeot 208 R2) voor Jelle Vermeire (Fiesta) en Vauterin (Peugeot) terwijl Paul Lietaer (Subaru Legacy) oppermachtig bleef bij de Historics waar ook Stefaan Prinzie, 2de na het uitvallen van concurrenten Monnens en Maes, zonder meer de beste zaak doet in de tussenstand van het BK. Jens Maes (Ascona) maakte het podium vol. Franky Boulat glipte met de BMW M3 E36 de top 10 binnen (9de) en werd de onbetwistbare winnaar in de M-Cup. En Wim De Reu tenslotte, won met een BMW E30 de manche van het Criterium, waar Stefaan T’Joens aan een 3de plaats genoeg had om de titel 2017 op te strijken (we komen later nog terug op de wedstrijd van het Criterium)

En er was ook nog de E-Rally regularity, de grote primeur in Roeselare. Daarin ging de zege naar rallyrijder Tobi Vandenberghe, met een Opel Ampera, voor Europees parlementslid Tom Vandenkendelaere (Hyundai) en Bram Fonteyne (Volvo XC70), uiteraard allemaal in “elektrische” uitvoering.

 

(foto: W.Bouchez)

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]