Home > #Hoofdnieuws > GP België: In den beginne…

GP België: In den beginne…

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#000000″ background_color=”#dddddd” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Nog maar enkele dagen tot de Belgische Grote Prijs. En met Stoffel Vandoorne hebben we opnieuw een landgenoot in de hoogste regionen van de autosport. Tijd om even in de geschiedenisboeken te duiken en een schets te maken van wat het succesverhaal van deze Belgische Grand Prix uitmaakt.

De oorsprong vinden van onze grote nationale proef is minder evident dan op het eerste zicht lijkt. Afhankelijk van de bronnen, of van de omschrijving van de “Grand Prix”, vinden we diverse mogelijke pistes. In het extreme geval zouden we kunnen stellen dat het ontstaan van de Belgische GP te traceren is tot 1896. Toen organiseerde de nationale automobielclub van België een “week van de automobiel”… in Spa! Het behelsde een “concours d’élégance”, een behendigheidswedstrrijd en een race over 12 km. Er kwam een dubbele winnaar met Rossel (in zijn eigen auto) en Laumaillé (Peugeot). Maar wellicht is 1912 een betere datum. Want dan organiseerde de Koninklijke Automobielclub zijn eerste “grote prijs” (Grand Prix RACB), hoewel het eigenlijk ging om een ploegenwedstrijd…met toerwagens. Het is het daaropvolgende jaar dat de benaming Grote Prijs van België voor het eerst opduikt. Het wordt een “regularity” race met normtijden. Die kende opnieuw een dubbele winnaar met Derny (Springuel-Imperia), die de regularity won, en Elskamp (Mercedes) die de wedstrijd op afstand won. Pas na de Eerste Wereldoorlog richt de RACB zijn derde “Grand Prix” in, ditmaal voor het eerst op het circuit Francorchamps-Malmedy-Stavelot. We schrijven 1922. En naar aanleiding van de 24u van Le Mans wordt in 1924 ook in België de “Grote Prijs” opgedeeld in een deel “snelheid” en een deel “endurance”. Doorheen de volgende jaren wisselt de RACB af met dan eens de Grote Prijs van Europa, dan eens de Grand Prix RACB, ze volgen de heersende reglementering van die tijd: Formule International. België speelt steeds een voortrekkersrol. In 1931 wordt de benaming “Grote Prijs van België” voor het eerst gebruikt voor het aanduiden van een wedstrijd voor racewagens en het is een wedstrijd voor het nieuwbakken Europese kampioenschap. In 1946 is de Belgische de eerste “grand prix” na de 2de wereldoorlog, enkele weken na de 500 mijl van Indianapolis. Hij wordt gehouden in Brussel. In 1948 wordt de wedstrijd op het laatste moment afgelast. Een gemiste kans want het zou de eerste wedstrijd zijn geweest onder de toen pas in het leven geroepen “Formule 1″… Die komt er wel in 1948 en in 1950 is de 12de Grote Prijs van België een wedstrijd voor het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1. Dat markeert het begin van de “moderne” Grand Prix racerij.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Rij”][et_pb_column type=”1_4″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/08/johnny-Claes-Wikipedia.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” background_color=”rgba(242,219,138,0.95)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Slechts… 1 Belgische winnaar!

Bij de allereerste Belgische GP die in het nieuwe F1 kampioenschap zat zagen we in 1950 ook al een Belgische deelnemer: Johnny Claes. Die had al in de Grand Prrix van 1949 zijn zinnen gezet op het creëren van een “Ecurie Belge”. Claes was een bizar geval. Geboren als Engelsman, zoon van een Schotse vader en Belgische moeder, maakte hij eerst carriére als jazzmuzikant maar vestigde zich als Belg in ons land waar hij de autoracerij oppikte. Claes zou nooit de Belgische Grand Prix winnen, noch enig andere Grote Prijs (al werd hij wel 3de in Le Mans wel met mede-Belg Swaters in 1955. Hij scoorde zelfs nooit een WK-punt. Uiteindelijk werd Claes ziek en stierf in 1956 aan tuberculose. Hij was 39 jaar oud. Swaters kocht de renstal van Claes en fusioneerde het met zijn eigen Ecurie Francorchamps tot “Ecurie Nationale Belge”… En zo hadden we al in de jaren 50 een soort “National Team”!

Uiteindelijk betekent het dat we in quasi een halve eeuw autosport in België in 1950 slechts 1 Belgsiche winnaar mogen noteren van de “Grote Prijs van België”, en dat is Derny, die op 25 augustus 1913 met zijn Imperia als winnaar uit een soort regularity wedstrijd kwam. Hij zou de enige Belgische winnaar ooit blijven van een Belgische Grand Prix…

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?