Home > #Hoofdnieuws > JR Motorsport met wereldpremière in Zolder

JR Motorsport met wereldpremière in Zolder

Tijdens de Superprix op Circuit Zolder zagen we dit weekend… een wereldpremière. Het Nederlandse JR Motorsport bracht een schitterende nieuwe bolide, de BMW M3 GTMR mee naar Limburg. De BMW, een volledig eigen project van het Nederlandse succesteam, reed zijn eerste racemeters in Zolder en op zaterdag stond de podiumteller meteen op één, want Bob Herber reed de wagen naar de derde plek.

Fred Cavanaghv, een Nederlander met Canadese roots, is één van de drijvende krachten achter het team, dat enkel met BMW werkt, en hij trok tijd uit om autosportwereld.be het hoe en waarom van de wagen uit te leggen.

“We zijn met dit project gestart in 2016, op het ogenblik dat BMW eigenlijk alleen de zeer dure BMW M6 GT3 aanbood, naast de BMW M235i, een instapproduct voor de racerij. Wij hebben altijd met BMW gewerkt en wilden een wagen voor onze klanten. Die nieuwe wagen zou ergens tussen beide wagens moeten inzitten. Nu is de situatie wat gewijzigd, met de komst van de M4 GT4 en het doel is nu om tussen GT4 en GT3 uit te komen. De nieuwe BMW M3 GTMR is een totaal nieuwe wagen, op basis van de huidige generatie M3 F80. De belangrijkste uitgangspunten waren de kost enerzijds en anderzijds een wagen die sterk op uithoudingsraces gericht is.”

Kan je ons meer vertellen over de specificaties van die BMW M3 GTMR?

“De auto heeft als basis dus de BMW M3 F80, met een Twin Turbo, die in onze versie tussen de 500 en 600 pk levert. Het vermogen hangt, gezien de turbotechnologie van de mapping af, maar 600 pk is het maximum. Het koppel bedraagt meer dan 700 Nm, voor een gewicht dat finaal op 1275 kilogram zou moeten uitkomen. De keuze voor de vierdeurs M3 als basis heeft te maken met de traditie van dat soort wagens bij BMW en ook het feit dat een vierdeurswagen iets makkelijker is tijdens lange wedstrijden. Je kan beter bij de rijder en het is wat handiger om aan te werken. De versnellingsbak komt van het Litouwse Samsonas, via jullie eigen tovenaar Erik Qvick. Hij heeft ons behoorlijk geholpen voor dat deel van de wagen. De remmen komen dan weer van de M6 GT3.”

Wat is de toekomst van de BMW M3 GTMR?

“De wagen wordt nu voor het eerst in een race ingezet, in een Supercar Challenge sprint van 1 uur, met dus inderdaad een eerste podium als resultaat. We hebben nog wat werk, onder meer op vlak van de remkoeling, maar globaal zijn we zeer tevreden van deze eerste outing. De echte toekomst ligt in langere wedstrijden, genre Creventic, Belcar en waarom ook niet VLN in Duitsland. We hebben de auto ook gebouwd met het oog op een maximale gebruiksvriendelijkheid, bijvoorbeeld met een verstelbare pedalbox en racestoel. We hopen er 4 à 5 van te bouwen specifiek voor de voornoemde markt. De aankoopprijs zou net boven de 200.000 euro moeten liggen en qua prestaties zouden we zeker de Porsche GT3 Cup moeten kunnen kloppen.”

Vanwaar BMW M3 GTMR?

“MR staat voor Martino Rosso, van Martin Lanting, die met deze wagen gaat racen, vermoedelijk al tijdens de 24 Uur van Texas, later dit jaar. “

Foto: © Roel Louwers