Met de 20ste verjaardag van de VW Fun Cup vond men bij Kronos Events dat niemand beter dan de geestelijke vader van de Racende Kever was aangewezen om de verjaardagstaart te komen aansnijden. We hebben het natuurlijk over Franz Dubois. Hij was het die, na een brainstorming met Pascal Witmeur, in 1997 een buizenchassis voorzag van een polyester koets, met de bekende look van de VW Kever! Aanvankelijk ging het om een 1800cc-motor, 130 pk rijk, en ondertussen levert de tweelitermotor zo’n slordige 175 pk!
Franz, 71 lentes jong en nog steeds actief in de racerij, zal bovendien een zeer actieve rol waarnemen tijdens deze feestelijke 25 Hours. Zo zal hij de functie waarnemen van “Grand Marshal” en na afloop van wat bekend staat als de langste etmaalrace is het ook Franz die de bekers zal overhandigen aan de winnaars!
“Wij zijn uitermate tevreden dat Franz is ingegaan op het voorstel en ons zowel in Stavelot tijdens de Parade als gedurende de 25 Hours te vergezellen,” stelt Marc Van Dalen, CEO van Kronos Events. “Wij hebben enkele jaren geleden de VW Fun Cup nieuw leven ingeblazen, maar wij beseffen dat het succes van de VW Fun Cup en het feit dat we ondertussen 20 jaar verder zijn, volledig de verdienste blijft van Franz. Vandaar onze keuze om hem voor deze heuglijke gebeurtenis te benoemen als Grand Marshal.”
Op donderdagavond zal Franz Dubois, samen met Jacky Ickx, de VW-troepen schouwen tijdens de traditionele parade in de straten van Stavelot.
“Ik ben inderdaad fier dat Kronos Events aan mij heeft gedacht,” glundert hij. “Nog fierder omdat er zo maar eventjes 120 auto’s deelnemen aan de 25 Hours en, twintig jaar later, nog steeds het levend bewijs zijn dat ik destijds de juiste keuze maakte: een betaalbare formule aanbieden, op basis van gelijkaardig materiaal, in ruil voor heel veel race-plezier en, ja, veel Fun!”
Bij het opmaken van de balans moet Franz natuurlijk denken aan Pascal Witmeur, maar nog meer aan de betreurde J.G. Mal-Voy, Algemeen Secretaris van de Belgian VW Club, die een ferm duwtje in de rug gaf bij de geboorte van de VW Fun Cup.
“Het idee van een mono-formule kwam inderdaad van Pascal Witmeur,” zegt Franz. “Gezien ik al een tijd rondliep met een Nascar-achtig plan – ja, een buizenchassis met een polyester koetswerk – en ik mijn contacten had met de Belgian VW Club, waren wij het vlug eens dat het een VW Kever zou worden. Omdat JG altijd openstond voor nieuwe ideeën, was ook hij overtuigd van het potentieel van wat VW Fun Cup zou heten. Twintig jaar later zien we dat hij gelijk heeft gekregen.”