Vandaag, vrijdag, was ook het traditionele moment voor de persconferentie van de Automobile Club de l’Ouest en de FIA over de toekomst van de 24 Uur van Le Mans en het WEC. Hoewel er krijtlijnen werden uitgezet voor een nieuw reglement vanaf 2020, is de vraag uiteraard wat er zal gebeuren met de aanwezigheid van Porsche en Toyota in LMP1. LMP2 en GTE (BMW komt, Lamborghini waarschijnlijk ook) vormen geen probleem, maar de geruchten over een mogelijk stopzetten van de programma’s in LMP1 van Porsche en Toyota zijn uiteraard niet uit de lucht… Als dat zou gebeuren moeten de ACO en FIA druk aan het werk om heel snel een andere richting uit te gaan, met de privé LMP1 of waarom niet een formule als DPi in de VS.
Even samenvatten wat de ACO en FIA voor LMP1 van 2020 in petto hebben:
- de nieuwe wagens worden nog veiliger, met een aanpassing van de dimensies van de cockpit
- de aerodynamica wordt voor en achter eenvoudiger en er mag maar één wagen aan het WK deelnemen, dus er is geen sprake meer van verschillende chassis voor Spa, Le Mans, Bahrein…
- iedere auto moet de eerste kilometer na een pitstop volledig elektrisch rijden
- andere energie, zoals biobrandstoffen of waterstof moeten mogelijk zijn
- de kosten moeten omlaag, met minder personeel, gezamenlijke testdagen, minder windtunneltesten…
Of dat alles zal volstaan om Porsche en Toyota aan boord te houden of andere constructeurs, zoals Peugeot te overhalen, is een open vraag. Wait and see is het enige juiste antwoord vandaag.
Noteren we nog dat F1-goeroe Chase Carey deze 85ste editie van de 24 Uur van Le Mans zal starten en dat Mark Webber ‘Grand Marchal’ is.
Foto: © Evers Media