Home > #Hoofdnieuws > De normtijd: to be or not to be – deel 2

De normtijd: to be or not to be – deel 2

We hebben blijkbaar heel wat losgemaakt met ons opiniestuk over de normtijd in Belcar. Hier en daar zijn er wat misverstanden ontstaan, die we even wensen recht te zetten, daarnaast is het zeker niet zo dat wij goedkope kritiek willen leveren – het stuk was degelijk onderbouwd – en het is ook niet zo dat wij geen oplossing of alternatief kunnen of willen bieden. Vandaar dit stuk ‘Normtijd, to be or not to be, deel 2’.

Wij hebben in ons opiniestuk over de normtijd nooit gezegd dat het Belgische uithoudingskampioenschap Belcar slecht zou zijn, wij hebben het alleen over het principe van de normtijd gehad, een principe dat op de piste een impact heeft voor minder dan 20% van de deelnemende wagens, maar wel die wagens die vooraan de strijd moeten uitmaken. De gevechten tussen GT’s en toerwagens komen door de normtijd niet in het gedrang en daar ging het opiniestuk dan ook niet over. Goed lezen voorkomt dergelijke misverstanden uiteraard.

Secundo hebben wij in het verleden, zowel via Turbo Magazine als nu via autosportwereld.be altijd een oplossing verdedigt die volledig haalbaar is. Het enige wat ontbreekt is, en ik parafraseer even oud-premier Yves Leterme, vijf minuten politieke moed. Vanaf de tweede helft van dit jaar en dus ook volgend seizoen, zijn er 11 gehomologeerde GT4-modellen van diverse grote en kleine constructeurs. De GT4 is stilaan een mooie plek aan het veroveren binnen de GT-racerij. Er zijn vandaag al enkele goed lopende kampioenschappen in Europa en ook Engeland en Duitsland, maken zich op voor kampioenschappen exclusief voorbehouden aan GT4. Ook in VLN, de 24 Hours Series, VdeV… zijn GT4’s welkom. GT4 is volgens ons de piste van de toekomst, behalve dan misschien voor de grote internationale GT-series, waar GT3 het nog wel enkele jaren zal uitzingen.

Cijfers hoorde ik u zeggen? Een GT4 heeft niet één prijs, het te betalen bedrag hangt uiteraard af van het merk. Maar laten we zeggen dat een Ginetta GT4 goed 100.000 euro in aankoop kost en dat de duurste GT4-bolides ongeveer het dubbele kosten. Ter vergelijking een nieuwe Norma M20F gaat de deur uit voor goed 130.000 euro en een Porsche GT3 Cup voor goed 180.000 euro. Alle prijzen zijn uiteraard exclusief BTW.

Bovendien biedt GT4 de mogelijkheid om één en dezelfde wagen makkelijk in diverse kampioenschappen en series in te zetten, van exclusieve GT4-competities tot series die voor diverse types van wagens openstaan. Net dat is de piste voor het Belgische uithoudingskampioenschap. Waarom niet GT4 als topklasse binnen Belcar nemen, samen met de toerwagens, merkencups zoals de M235i Racing Cup en BMW Clubsport en zelfs bolides zoals Saker of andere exoten. Het gevolg is dat de verschillen op de piste veel kleiner worden, de snelste toerwagens – bijv de EMG BMW M3 GTR – kunnen zeker hun mannetje staan en we zijn verlost van kunstmatige ingrepen in de race zelf zoals normtijden. Bovendien hebben heel wat GT4’s hun deugdelijkheid al bewezen over 24 uur en kunnen buitenlandse teams makkelijk naar Spa of Zolder afzakken om een race mee te pikken. Last but not least is er een opening naar diverse merken en invoerders. De Belgian Audi Club zal zeker interesse tonen in een project met de nieuwe Audi R8 GT4, en mogelijk geldt hetzelfde voor BMW, Porsche, Mercedes, Aston Martin…

Foto © SRO GT4