Home > #Hoofdnieuws > De normtijd: to be or not to be?

De normtijd: to be or not to be?

Hoewel de technologische Balance of Performance alleen eens ter discussie staat tijdens een manche van Blancpain of andere soortgelijke kampioenschappen, heeft het harde werk van de organisatoren ervoor gezorgd dat die discussies meer en meer in de marge zijn gaan spelen. In Belcar zorgt de normtijd nog steeds voor heel wat tandengeknars, zowel bij rijders, teams, pers als fans. Het probleem? De normtijd is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BoP bij de Blancpain Series of de WEC, niet op wetenschappelijke basis gestoeld werk gesteld, maar op natvingerwerk van één of twee mensen…

De normtijd, er is al heel wat inkt over gevloeid, en terecht. Afgelopen weekend kregen we zeer vreemde taferelen te zien op Circuit Zolder, waarbij wagens vertraagden, inhaalden en dan de tegenstand ophielden, of teammanagers die hun rijders minuten lang aanmaanden om te… vertragen. In de circuitsport is en blijft de essentie om zo snel mogelijk te rijden, of dat nu met een Clio, een TCR of een GT3 is en dus ook met een prototype, dat lijkt als uitgangspunt voor autosport nogal logisch. Met de normtijd en zeker de normtijd zoals die in Belcar wordt toegepast, zitten we daar echter zeer ver van af.

Kijken we even naar de argumenten van de voorstanders. Twee antwoorden komen vaak naar voren, ten eerste ‘Het is zo, dus de deelnemers wisten het vooraf…’ en ten tweede, ‘in de BTCS was het ook zo’.

Wat betreft dat eerste, dat is uiteraard een non-argument. Iets moet blijven, omdat het zo is en in het reglement staat het zo… vertrekt van een niet-onderbouwd autoriteit beginsel, zonder bijkomende ondersteuning van redenering of argumentatie. In een inhoudelijke discussie is zoiets waardeloos. In elke samenleving, moet er openheid zijn om primo regels te evalueren en secundo deze aan te passen indien niet voldoende goed of nadelig voor de betrokkenen.

Het tweede argument, de verwijzing naar BTCS, de toerwagenserie van Christian Lahaye, is ook enkel op losse schroeven gebouwd. Waarom? Ten eerste was de normtijd in BTCS enkel geldig voor de S1 of snelste silhouetten en diende de normtijd in BTCS niet om er voor te zorgen dat de tragere deelnemers het tempo van de S1 zouden volgen. De normtijd in BTCS was om te voorkomen dat de teams in een technologische escalatie zouden terecht komen, wat gelijk staat aan een kostenescalatie. Bovendien was de normtijd zo opgesteld dat de deelnemers toch al behoorlijk hun best moesten doen om in de buurt te komen, zeker tijdens de wedstrijden.

Dit weekend was de normtijd voor de prototypes in Belcar echter zo’n 6 à 7 seconden trager dan wat hun werkelijke potentieel is. Zoiets hebben we in BTCS nooit gezien. Oh ironie, die 6 à 7 seconden waren dan nog onvoldoende om de Porsche 911 in staat te stellen voor de zege te vechten. Kortom, de normtijd verkrachtte het competitie-element van de wedstrijd en ging dan ook nog eens aan zijn doel voorbij.

Misschien is het hoog tijd om de belangrijkste teams van de Belcar weer bijeen te zetten en een oplossing op korte en langere termijn te zoeken en weer naar de kern van de autosport te gaan, met name als snelste een wedstrijd afleggen… En misschien moet het roer daarvoor behoorlijk worden omgedraaid en dienen ook de heilige huisjes en hun inwoners in vraag te worden gesteld.

(opiniestuk)