Home > Circuit > Glickenhaus en de andere Belgen op de Ring

Glickenhaus en de andere Belgen op de Ring

De 66-jarige James Glickenhaus, is de General Partner/Managing Director van Glickenhaus & Co, beter bekend als de mensen achter de kaskrakers Exterminator en The Protector. De steenrijke Amerikaan heeft echter ook een enorme liefde voor uithoudingsraces en bouwde goed vijf jaar geleden zijn eigen racewagen, de Glickenhaus SCG003C. Die spectaculaire bolide zien we dus morgen (zaterdag) vooraan vertrekken in de 45ste editie van de uithoudingsrace op de Nürburgring. Geen fabriekswagen van Audi, BMW, Bentley, Mercedes of Porsche, maar wel een Amerikaanse droomwagen die je in een bouwpakket koopt.

De Scuderia Cameron Glickenhaus SCG 003 werd in 2015 in Genève aan het publiek voorgesteld en is in de VS effectief als bouwpakket te koop, eenvoudigweg om de crashtests te omzeilen. Naast de wegversie kwam er dus ook een racewagen, met een 3.5 liter V6 Twinturbo onder de motorkap, in plaats van de atmosferische 4.4 liter V8 in de straatwagen. De auto die meer aan een prototype dan een GT doet denken, weegt 1350 kilo en is goed voor 500 pk.

De andere Belgen

Even een blik ook op de prestaties van de landgenoten die niet in een GT3 zitten. De beste prestatie was er voor Stef Vancampenhoudt in zijn BMW M4, hij start morgen met zijn team als tweede in de klasse SP8T. Frederic Ledoux werd vierde in V5 met een Porsche Cayman, Vincent Radermecker werd zesde in de Hyundai Ni30 (SP3T), terwijl Jean-Luc Behets (Opel Astra) in diezelfde klasse 12de eindigde. Broodcoren-Derenne klokten dan weer als 10de af in de klasse SP3 en dat met een Toyota GT86.

Foto: Gruppe C Photography