Er zijn geen rustige weekends meer in de autosport, want waar het weekend van de GP F1 van Monaco vroeger traditioneel zeer zo goed als geen andere competities toeliet, is dat vandaag niet meer het geval.
Zo beleven de Amerikanen dit weekend hun grote klassieker met de Indy 500. Dat Indianapolis uitstraling heeft, bewijst uiteraard de aanwezigheid van Fernando Alonso, die Monaco gewoon laat schieten.
Maar ook bij ons staat er een klassieker op het programma die qua publieke belangstelling en spektakel Monaco velen malen overtroeft: de 24 Uur van de Nürburgring. De race in de Eifel is de grootste GT-race ter wereld, met meer dan 200 deelnemers, op een bijna 25-kilometer lang circuit dat tot de gevaarlijkste van de wereld behoort. 200.000 fans zakken naar de Eifel af voor een feest van auto’s, bier en muziek. De 24 Uur van de Nürburgring wordt dit weekend voor de 45ste keer betwist. De wedstrijd is van bijzonder groot belang bij de Duitse GT-constructeurs, wat ook blijkt uit de zeges van Mercedes, Audi, Porsche, BMW (en Opel) in de afgelopen veertien jaar. De zege van Viper in 2002 was de laatste zege van een niet-Duits merk. Laurens Vanthoor (Porsche), Maxime Martin (BMW), Maxime Soulet (Bentley), Nico Verdonck (Bentley) en Fred Vervisch (Audi) zijn de Belgische toppers aan de start.
Nog op de ‘Ring’ is er de Duitse manche van het WK voor toerwagens in de aanloop naar de 24-uursrace.
Belgische competities zijn er ook, met in Zandvoort de BMW Racing Cups, de BGDc en de VW Fun Cup, terwijl in Spa-Francorchamps de GT Open en Open F3 aan het werk zijn.
Vermelden we verder nog de F2, GP3 en Eurocup Formula Renault, met Max Defourny in Monaco, terwijl de World Series V8 in het Spaanse Jerez aan het werk zijn en de Japanse Super Formula in Okayama.
Regionaal is er zondag de ORC Canal Rally in Oostrozebeke, met veel Britten aan de start en al enkele Belgen die de Westhoek komen verkennen in functie van Ieper.