[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Volgend weekend houdt het WK en Euro Rallycross halt in ons land, op het Circuit Jules Tacheny te Mettet. Dat gebeurt nu reeds voor de vierde maal. Mettet was erbij sinds het jaar 2014, het jaar dat het Wereldkampioenschap Rallycross boven de doopvont werd gehouden. Rallycross bestaat uiteraard reeds langer, nu al 50 jaar. Voor de invoering van het WK was internationaal het FIA Europees Kampioenschap de belangrijkste competitie. In al die jaren speelden hoofdzakelijk Scandinavische rijders, de “Vikingen” een hoofdrol en dat is in wezen nog niet veranderd.
Nu komt de Zweed Mattias Ekström als WK-leider naar Mettet. Hij won met zijn Audi S1 (EKS) tot dusver alle drie de manches en is ook nu weer topfavoriet. De regerende wereldkampioen wist vorig jaar ook te winnen in ons land. De concurrentie is stevig. Zo zijn er de Volkswagen Polo van de Noor Petter Solberg en de Zweede Johan Kristoffersson en is het verder uitkijken naar de Peugeot 208 van de Zweedse broers Timmy en Kevin Hansen en uiteraard hun teamgenoot Sébastien Loeb, negenvoudig wereldkampioen rally. Ook Ford mag niet vergeten worden met de Noor Andreas Bakkerud en de Amerikaan Ken Block, die met hun Focus afgelopen winter reeds langs het circuit passeerden en ook de Ford Fiesta-rijders Timo Scheider (ex-DTM) en Kevin Eriksson, beide uitkomend voor MJP Racing begonnen verrassend goed aan het seizoen.
Bij het overlopen van al deze namen merkt u het meteen: onze landgenoten Francois Duval en Michael De Keersmaecker zullen zichzelf moeten overtreffen willen ze een rol van betekenis spelen. Voor Duval is het ondertussen bijna een jaarlijks weerzien geworden en ditmaal gaat hij de strijd aan met een Peugeot 208 van het Britse Albatec Racing. Michael De Keersmaecker, die eerder in Barcelona aan zijn seizoen begon met zijn Ford Fiesta, ziet het realistisch, maar hij wil zeker de nieuwe Trollspeed-motor duchtig testen om daarna hopelijk verder te kunnen schitteren in het Europees kampioenschap. Tussendoor staat voor de JDK-rijder uit Londerzeel ook nog de WK-manche in het Britse Lydden op het programma.
Naast het WK wordt er ook gestreden in het kader van het Europese kampioenschap, in de klasse Touringcars en de klasse Super1600. Voor onze landgenoten Davy Van Den Branden (Citroën DS3) en Nick Vanalken (VW Polo) is de opdracht niet mals, want een 30-tal rijders prijken op de inschrijflijst en na de opener in Portugal weten we dat het niveau hier erg hoog ligt en de toppers erg aan elkaar gewaagd zijn. De Deen Ulrik Linnemann komt na winst in Portugal als leider naar België met zijn Peugeot 208.
In de klasse Touringcars zijn op papier de finalekansen voor landgenoten het grootst. Steve Volders (Ford Fiesta) en Danny De Beuckelaer (Volvo C30) beschikken beide over een topwagen waarmee ze de top het vuur aan de schenen kunnen leggen. Ook Florent Hontoir is van de partij met een Skoda Fabia geprepareerd door Patrick Mertens.
Last but not least is er nog de supportklasse RX2, de voormalige klasse RX Lites, die in België aan het seizoen beginnen. Daar noteren we met Guillaume De Ridder en Ghislain de Mevius twee landgenoten. Ook titelverdediger Cyril Raymond (Frankrijk) is van de partij. Daarnaast werkt de SRX-cup (Ssangyong) de derde BK-wedstrijd van het seizoen af.
Vrijdagnamiddag 12/5 reeds begint de actie en dat vanaf 13u30 met de trainingen voor de SRX-rijders.
(foto: Johan Dingenen)
[/et_pb_text][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/05/sized_Ekstrom.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”] [/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]