Home > #Hoofdnieuws > Briljante zege van Neuville in Argentinië!

Briljante zege van Neuville in Argentinië!

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul behaalden een ronduit briljante zege in Argentinië na een nagelbijtende finale. Neuville moest bij het ingaan van de powerstage, de laatste proef van de rally, een achterstand van 6/10de seconde ophalen om Evans van de zege te houden. Maar Evans leek met de Fiesta WRC sneller onderweg dan onze landgenoot in de Hyundai. Bij de eerste tussentijd bleek Evans 3 seconden sneller door de Condor powerstage, maar een tik tegen de befaamde “Indiana Jones” brug kostte hem wellicht de zege. Aan de finish bleef Neuville 1.3 seconden in het voordeel en dat leverde onze landgenoten de uiteindelijke zege op in de Rally van Argentinië voor … 0,7 seconden!!!

Voor Neuville is Argentinië de 4de zege uit zijn carriére en na Corsica de tweede opeenvolgende zege in het wereldkampioenschap. Geen enkele Belgische rallyrijder deed hem dat voor. De zege is des te indrukwekkender omdat Neuville heel wat terrein wist goed te maken na problemen op vrijdag. Op de laatste wedstrijddag, zondag, zette hij een achterstand van 30 seconden in de ochtend om in een voorsprong van 0.7 seconden aan de finish. Het relaas van een bewogen rally van Argentinië.

Iedereen kreeg immers zijn deel van de tegenslag te verwerken. Neem nu de WK-leider Sebastien Ogier. Vroeg in de problemen want al op de openingsproef ging hij even het decor in, een gevolg van een verkeerd gelezen nota. Ook Hayden Paddon, de winnaar van verleden jaar, bleef deze keer niet op de baan met de Hyundai i20 WRC. En dan was er een afgebroken stuurarm voor Hyundai teamgenoot Dani Sordo en Kris Meeke, die een herbouwde Citroen naar het gesloten wagenpark bracht op vrijdag. Neuville en Breen raakten dezelfde rots als Meeke maar zij brachten het er beter van af. Al kostte een kapotte schokdemper Neuville wel een deel verloren tijd. Maar dat was ook zo voor Latvala, die met de Toyota kon dobbelen om de leiding maar zijn kansen verloren zag gaan met een lekke band. Enkel Elfyn Evans leek ongenaakbaar en ging als leider slapen. Zaterdagochtend telde hij een minuut voorsprong en hij zag meer problemen voor de achtervolgers. Ogier ging nog verder de kant in met de M-Sport Fiesta, Ostberg had problemen met het hydraulische systeem en Meeke zette zijn Citroën definitief in het recyclagepark nadat hij een koprolfestival ten beste gaf… Maar toen keerden ook de kansen van leider Elfyn Evans. Op KP13 vernielde hij de achterste diffuser van de M-Sport Fiesta en met dat onderdeel verloor hij ook de goede handling van zijn wagen. Zijn voorsprong smolt tot amper 11 seconden…

Voor Thierry Neuville evolueerden de zaken in de andere richting. Zaterdagochtend lag hij nog 1’05” achter Evans maar op zondagmorgen, na de eerste passage op de Condor-proef (die ook het toneel zou zijn van de powerstage) was dat teruggelopen naar amper 9 seconden. “Elfyn kent problemen met het rempedaal, en er is wat oververhitting”, liet teambaas Malcolm Wilson weten. Neuville zette de druk er verder op en dat loonde. Het leverde een nooit eerder geziene spannende finale. Leider Evans ging de laatste proef in met een voorsprong van 6/10de van een seconde! “Voluit gaan”, zei Neuville. “Er is geen andere benadering van deze proef. Ik ken Malcolm en ik weet wat hij tegen Elfyn zal zeggen…” Maar op de 16 kilometer lange scherprechter leek het onze landgenoot eerder tegen te zitten. Neuville leverde een bloedstollend snelle passage af maar Evans bleek aanvankelijk sneller. “We hebben natuurlijk niet de beste banden over”, verduidelijkte Thierry. “Met deze set heb ik de vorige twee proeven al de besttijden gereden. Ik weet niet wat de staat van zijn banden zal zijn.”
Zou Neuville hier de das omgedaan worden door de Michelin banden, waarvan de soft variant veel zachter is dan de gelijknamige DMacks die Evans gebruikte? De verlossing kwam even later want bij de doortocht op de gekende “Indiana Jones” brug tikte Evans even de brugstijl aan. Waarschijnlijk verloor hij daar de rally want de chrono werd afgedrukt op 1,3 seconden in het voordeel van Neuville, en dat betekende de zege in de rally van Argentinie voor 0.7 seconden.

In de tussenstand van het wereldkampioenschap blijft Ogier aan de leiding met 102 punten, voor Latvala (86) terwijl Neuville nu komt aansluiten met 84 punten. Bij de merken leidt M-Sport ook nog steeds met 162 punten voor Hyuandai (140) en Toyota (99). Ook de volgende rally blijft het onverhard een hoofdrol spelen want volgende maand gaat het naar Portugal.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50

Leave a Reply