[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-verhiest-DSC00421.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-verhiest-DSC00428.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-verhiest-DSC00427.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-verhiest-DSC00402.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-verheist-DSC00417.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-verhiest-DSC00429.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/lotus-cup.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
De Jim Clark Revival is de eerste grote afspraak voor de deelnemers aan de Lotus Cup Europe. “Een zeer mooie wedstrijd“, oordeelt Thierry Verhiest, die met zijn team een deel van de Belgische inbreng in deze Cup voor zijn rekening neemt. Wij begaven ons naar de mooie showroom van Lotus Verhiest, op de industriezone langs de snelweg naar Oostende.
Verhiest is een geboren en getogen Oostendenaar. “Ik volgde automechaniek in het VTI hier, werkte dan een aantal jaren bij Citroën en ging dan naar Gent. Er was daar een Peugeotgarage die ook in Lotus handelde.” En dat was natuurlijk de aanzet voor Thierry Verhiest. Wie even rondkijkt in zijn showroom weet het gauw. Een Lotus F1 wagen aan de muur, een kast met quasi elk miniatuurautootje dat ooit een Lotus sticker droeg, onderdelen van racewagens en in een apart deel een verzameling aan Lotus wagens die menig kenner jaloers maakt… Deze man is compleet bezeten door Lotus. “Dat begon al van in mijn kindertijd. Ik keek met mijn broers naar de F1 wedstrijden en ik was weg van de zwart-gouden John Player Special Lotus. In 1995 werkte ik in die Peugeot garage. Via hen bestelde ik mijn eerste Lotus. Er gold toen nog een wachttijd van 1 jaar! Maar die dealer richtte zich uiteraard op het Franse merk, Lotus was maar een bijverdienste en ik voelde dat er niet de nodige aandacht aan werd besteed. En dus waagde ik de sprong en begon in 1999 een eigen garage…enkel Lotus. Tot 2005 bleef in in het Gentse en toen had ik de kans om deze site te kopen. We verhuisden dus opnieuw naar Oostende. En we zitten hier nu al 17 jaar.”
“Mijn gordel was niet goed aangespannen.
Gevolg: bekken gebroken op drie plaatsen”
(Thierry Verhiest over Hockenheim 2008)
“Het was rond die tijd ook dat ik begon met rijden op circuit“, vervolgt Thierry zijn raceverhaal. “Eerst in de ASAF en vanaf 2006 in de Lotus Cup. Die reden toen nog 100-mijls races. In 2008, tijdens het laatste seizoen van die formule, haalde ik de titel binnen. Maar niet zonder kleerscheuren, want in de laatste race op Hockenheim ging ik er hard af.”
“Bij het uitkomen van de laatste bocht, waar je de start-finish opdraait, ging ik over de kerbstone. De wagen sloeg in de muur. De rolkooi was toen nog laag en ik sloeg met mijn hoofd tegen de buizen. En omdat mijn zespuntsgordel niet goed was aangespannen schoof ik naar beneden in de wagen. Gevolg: gebroken nekwervels en een bekken dat gebroken was op drie plaatsen. En een tijdje in de coma. Dat was absoluut niet goed!”
In de Lotus Cup wordt er gereden in vier klasses: de V6 Cup, de 2-Eleven, Production en de Open klasse, en is er ook een Invitational Class (voor wagens die niet meer in productie zijn). Sedert 2009 is de Lotus Cup een sprintrace geworden. En Thierry Verhiest blijft met de voeten op de grond wat betreft zijn ambities in de autosport. “Kijk, voor een echte carrière heb ik nooit het geld gehad. Noch de tijd trouwens. Ik run een garage. Ik blijf graag op de hoogte van alles wat er in mijn zaak gebeurt…verkoop, onthaal, wisselstukken, planning, facturatie… Er blijft dan niet veel tijd over om nog te gaan trainen op circuit. Ik kijk ook niet uit naar andere autosportdisciplines. Goed…ik zou wel eens rally willen rijden, maar je kan het niet allemaal doen. De Lotus Cup is voor mij interessant. Er is een directe link tussen mijn garage, Lotus en de competitie. De wagens doen het goed want de marktprijs van een Lotus Cup wagen blijft heel stabiel, en dat betekent wel wat dezer dagen.”
“Er is een directe link tussen mijn garage, Lotus en de competitie.”
Zolder en Francorchamps blijven zijn lievelingscircuits, maar ook de rest van de Lotus Cup kalender in 2017 ziet er goed uit. “In Brands Hatch rijden we in het Blancpain weekend, op Paul Ricard samen met de Truck Grand Prix. Op Spa openen we bij de 25u FunCup en op de Nurburgring rijden we in het weekend van de Groep C Le Mans machines.”
Op de voorlopig 51 koppige deelnemerslijst zien we naast Thierry Verhiest ook nog Philippe Vanpevenage, oudgediende Denis Vandensavel (bezig aan zijn 8ste seizoen Lotus Cup) en John Rasse, die dit seizoen zijn geluk beproeft in de V6 Cup. In 2015 werd hij nog kampioen op een Production wagen.
Wie de Lotus Cup aan het werk wil zien in eigen land kan van 6-9 juli naar Francorchamps (25u Fun Cup) of van 16-17 september naar Zolder (Truck Grand Prix)
/Foto’s: W. Bouchez en Lotuscupeurope.com
(de afbeeldingen openen met rechtsklik, “afbeelding openen in nieuwe tab”)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]