[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-maeyaert-tac.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/03/s-5I5B0188.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-polle-geusens-tac.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-tac-de-mevius.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/s-DSC00308.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/DSC00331.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][et_pb_image admin_label=”Afbeelding” src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/04/DSC00275.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]
Opnieuw een rally waar één en ander kon worden over gezegd en geschreven. Wij vatten het voor u samen, met Maeyaert, Bécaert, Achiel Boxoen, Geusens en Guillaume De Mevius…
Pieter-Jan Maeyaert: geen loon naar werken
De 28ste plaats algemeen weerspiegelt helemaal niet het sterke optreden van Maeyaert. Pieter-Jan was in gevecht voor het podium in Tielt toen een tik bij het snijden van een bocht de cardan as deed breken. “Op de 11de proef sneed ik diep in de bocht waar ’s ochtends Melissa Debackere een draagarm op haar Skoda Fabia R5 brak. We kregen een zware klap op het voorwiel, waarbij de cardan brak. We hadden ook een lekke band, maar ik probeerde door te rijden tot de finish. Dat bleek niet haalbaar, want de stukken van de band beschadigden het koetswerk. Uiteindelijk zijn we toch gestopt en hebben we het wiel gewisseld. Omdat we de proef van de Poelberg ook traag moesten afwerken, verloren we meer dan 7 minuten…”
Het resultaat weerspiegelt geenszins de prestatie van Pieter-Jan en Yves. “Ik denk dat we ons hier getoond hebben. En dit was nog maar de tweede nationale wedstrijd meet de Ford Fiesta R5. Ik kijk al uit naar de Rally van Wallonië,” besluit Pieter-Jan.Drie wagens van team J-Motorsport kwamen dit weekend in actie, twee in Tielt, in de
Achiel Boxoen: goede indruk achtergelaten
“Ik werd goed voorbereid door Freddy Loix. Hij overtuigde me van het belang om fysiek in een goede conditie te zijn. Ik heb ongeveer 300 km getest met de wagen, verdeeld over drie testsessies.
Ik ben tevreden dat Freddy zegt dat hij met nog niet op dit niveau had verwacht. Nochtans ben ik voorzichtig gestart, want men had me verwittigd dat de wegen hier heel glad zijn. Daarom was ik heel verrast dat ik derde stond bij de Juniors, met tijden heel dicht in de buurt van die van de Mevius. Ik heb de raad van Freddy opgevolgd om me gewoon te amuseren aan het stuur. Gelet op mijn positie, begon ik te rijden om de tweede ronde uit te rijden. Helaas blokkeerde de versnellingsbak. Maar, ik ben tevreden over mijn prestatie en ik kijk al uit naar de start van de Rally van Wallonië om dit te bevestigen.”
Polle Geusens: een foutloze Top 5 !
In zijn tweede wedstrijd met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties, heeft Polle Geusens zijn talent in de verf gezet. De jonge Limburger begon verstandig aan de wedstrijd, verhoogde stelselmatig het ritme en eindigde uiteindelijk in de Top 5. Opdracht volbracht! “Ervaring kan je alleen opdoen in een wedstrijd. Je kan tussendoor gaan testen, maar dat is nooit te vergelijken met een echte rally, want tijdens een test ken je het parcours en de omstandigheden veel beter. Ik heb in het begin echt niet naar de tijden gekeken. Gewoon kilometers maken, dat was mijn doel. Ik liet me niet gek maken. Wat anderen over me denken maakt niets uit, want zij betalen mijn rally’s ook niet… Ik had de tijden van Paul Lietaer niet in het oog. Lietaer startte veel later. Als we geweten hadden dat hij zo dicht stond, dan had ik die 5″ wel kunnen pakken! Ik ga in elk geval met meer vertrouwen naar de Wallonie, maar mijn strategie blijft hetzelfde: kilometers maken. Pas in de Sezoensrally, mijn thuiswedstrijd, wil ik me eens meten,”
“De vooruitgang die we vandaag gemaakt hebben is opmerkelijk,” vertelt Filip Cuvelier, de navigator in de Renties Fiesta. “Polle is heel kalm gebleven en hij heeft verstandig het tempo verhoogd, zonder over de limiet te gaan. We hebben geen foutje gemaakt en we eindigen de wedstrijd met een vijfde plaats. Echt schitterend, want laten we niet vergeten dat dit bijna de eerste kilometers in koers waren van Polle met een 4×4!”
Guillaume De Mevius (RACB National Team): het ging fout
De ene rally is de andere niet voor Guillaume de Mévius en Louis Louka. Eén week na te hebben geschitterd in de aanvangsfase van de Terre des Causses stonden ze aan de start van de TAC Rally. Twee heel verschillende werelden. “Dat is net wat deze sporttak zo mooi maakt. Deze sport kan op heel verschillende terreinen worden beoefend. Zelfs bij ons kunnen twee wedstrijden op heel andere wegen worden verreden. Dat is het geval dit weekend, tijdens de TAC Rally. In Tielt moet je precies remmen, niet aarzelen om een bocht af te snijden. Op sommige plekken moet je zelfs de helft van wagen in de koord van een bocht kunnen smijten.” Na twee chronoritten lagen de vertegenwoordigers van het RACB National Team aan de leiding in R2, maar in de volgende KP moesten ze de handdoek gooien wegens defecte wielbouten. “Tot dan liep onze wagen perfect “Zonder overdreven aan te vallen hadden van bij de eerste proef de leiding in R2 in handen genomen. Ik was van plan om ook die derde KP tegen hetzelfde tempo af te werken. Net voor ik een bocht naar links in derde versnelling wou aansnijden, ging ik in de remmen. Net op dat moment braken de wielbouten rechtsvoor af en het wiel was gaan vliegen. Onmogelijk om de wagen nog onder controle te houden en we belandden in een gracht. Het was een splinternieuw onderdeel en zal door de technici van DG Sport en Peugeot Sport worden geanalyseerd”, vervolgt Guillaume. “Tuurlijk is het frustrerend om een wedstrijd die zo goed begonnen was niet verder te kunnen zetten, maar dit hoort bij een mechanische sport. Vanaf nu leggen we ons volledig toe op de Rallye de Wallonie, eind deze maand.”
Steve Bécaert: tijden volgen niet
In Tielt lang het ritme erg hoog. Ondanks een probleem met de pop-off van de turbo, begon de wedstrijd goed voor Steve Bécaert. Na de eerste ronde stond hij 7de in het algemeen klassement, voor
enkele Belgische rallyreferenties. Maar, in de tweede ronde bleef hij goed in de buurt van de 6de positie maar verloor toch twee plaatsen. “Ik begrijp het niet. Ik heb de indruk dat het beter gaat, dat ik sneller en, maar de tijden volgen niet.” Helaas moest Steve even later de strijd staken door een probleem met de stop van de koppeling. “Heel jammer, maar dat is rally. Ik zal nog veel kansen krijgen om deze ontgoocheling door te spoelen. Ik wil dit jaar nog 7 of 8 rally’s rijden, waaronder de Rally van Ieper.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]