Home > #Hoofdnieuws > Chinese puzzel voor Stoffel Vandoorne

Chinese puzzel voor Stoffel Vandoorne

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Het was duidelijk dat het voor Stoffel Vandoorne geen gemakkelijke opdracht ging worden in China. Vrijdag kon hij maar 4 rondjes afleggen, zaterdag had hij enkel de 3de vrije training om zich een baan eigen te maken waarop hij quasi niet had gereden en ook in de kwalificatie was het snel afgelopen na een lange vertraging in Q1, te wijten aan een technisch probleem. Met een 16de chrono had hij nog even hoop op een laatste, alles beslissende ronde om een horde verder te springen maar de crash van Giovanazzi in de Sauber legde de sessie meteen stil. Einde oefening. Toch kon Stoffel met zijn McLaren aanschuiven op een 15de startplaats op zondagmorgen. Giovanazzi had immers zijn versnellingsbak vervangen en schoof 5 plaatsen achteruit, Grosjean en Palmer raapten straffen omdat ze niet hadden vertraagd onder geel. En zo kregen we een Benelux startlijn, met Stoffel op 15 en Max Verstappen op 16.

Terwijl vooraan Lewis Hamilton met zijn Mercedes naar de kop ging vanaf pole, een duidelijke voorbode van hoe deze race er wel zou gaan uitzien, maakte Max Verstappen weer indruk. Hij schoof na enkele rondes op de vochtige piste al aan op een 6de plaats. Stoffel volgde in het peloton, ondanks een kleine tik, die wel zijn velg beschadigde, maar zonder gevolgen. De opdrogende baan had de scene moeten zijn voor een interessant taktisch steekspel, waar ook Stoffel zijn slag in had kunnen slaan. Maar Lance Stroll werd aangetikt door Perez en ging in het zand. Dat was voor de koersdirectie een reden om een “virtual safety car” in te stellen en met het peloton op autoweg-snelheid kozen de meesten ervoor op hun banden alvast te gaan wisselen. Het Mercedes duo Hamilton – Bottas bleven aan de leiding. Enkele ronden later vergastte Giovanazzi ons op een herhaling van zijn fout op zaterdag: te snel op het gas op een vochtige plek, en de Sauber tikte de rail met de gekende gevolgen… bolide dwars over het rechte stuk en een regen aan koolstofvezel brokstukken. Dat noodzaakte deze keer een “echte” safety car en een passage van het veld door de pits. Een gelegenheid waarvan alle overige rijders gebruikt maakten om dan weer hun banden te wisselen.

Voor Stoffel duurde het avontuur 18 rondes, tot zijn team een probleem met de brandstoftoevoer signaleerde. Pitstop en game over. Teamgenoot Alonso had het beter voor elkaar. De Spanjaard was zelfs terug te vinden op een 7de rang. Voor hem eindigde het echter met een gebroken aandrijfas in de 35ste ronde.

Er volgde een eerder steriele race, want ondanks alle druk leek Lewis Hamilton nooit meer in de problemen te komen. Alleen over de banden maakte hij zich zorgen. “Gaan we hier de rest van de race mee?” vroeg hij. “Het voelt anders niet zo aan.” Maar Mercedes had zijn plan perfect voor elkaar en na een geruststellende bandenstop omstreeks de 36ste ronde (3.2 seconden…) ging Lewis rustig zijn gangetje. Achter hem was de best-of-the-rest uiteindelijk Sebastien Vettel, die afrekende met zijn Ferrari teamgenoot Raikkonen (veel te druk bezig met geklaag over grip en banden) en uiteindelijk ook met het Verstappen wonderkind. “Grande lavoro, grazie raggazzi”, besloot Herrn Vettel, een bedankje in het Italiaans voor zijn crew… Goed werk geleverd, dank u jongens. Beleefde jongen die Vettel, een contrast met de wild om zich heen schoppende Verstappen.

Max bereikte uiteindelijk de derde podiumtrede, al moest hij daar in de slotfase van de wedstrijd nog zijn Red Bull teamgenoot Ricciardo voor afhouden. Maar dat Max zich in de kijker reed is alweer een waarheid zo hoog als een huis. Die van P16 naar P5 ging in de openingsrondes, daarna een Bottas en een Raikkonen in de wind zette en er in slaagde een Vettel lang achter zich te houden.

De Formule 1 is een zich snel bewegend wereldje, waarin conclusies ook snel worden gemaakt (en dikwijls even snel worden herroepen). Maar nu al wordt er gewikt en gewogen. Kan Stoffel aanklampen bij Alonso? In de kwalificaties stond de Belg maar 2 plaatsjes achter de dubbele wereldkampioen… maar in de race blijkt duidelijk een tekort aan wedstrijdritme. Terwijl Stoffel volgt op een 15de-16de positie, toont de Spanjaard zich in de puntenzone! Natuurlijk, de wagen, de omstandigheden…enz. Maar zoals gezegd, in F1 worden snel conclusies getrokken… Anderzijds zwellen de geruchten verder aan. Blijft Alonso wel de rit uitzitten bij McLaren-Honda? En is Hamilton nu al bezig de maat te nemen van een overigens uitstekende Bottas? Het kwalif-duel en de race wins staan 2-0 in het voordeel van de Engelsman.

De kaarten worden herschud binnen één week. Dan is er de GP van Bahrein. De eerste baan dit seizoen die Stoffel wél kent. Uit zijn zegerijke GP2 dagen, en ook uit die ene Grand Prix waar hij McLaren wél een punt bezorgde!

 

(foto McLaren)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?

Leave a Reply