Na afloop van de ‘wet’ qualifying bleef Philippe Huart de snelste Belg. In het algemeen klassement van de Dutch Belgian Super Star ofte Nederland-België moet de rijder van de #98 Ford Peerlings weliswaar ‘Noorderburen’ Nikodem Wierzbicki en Laurens de Wit voorlaten, maar voor Race 1 staat hij in de Belgische rij mooi voor Kenny Herremans, Milan De Laet, Nathan Vanspringel en… Junior Planckaert!
(Persbericht)
Belangrijk element in de startopstellingen is het feit dat de vertrouwde, omgekeerde Top 5 niet zal gelden in Race 1, maar wél voor Race 2!
Uit een recent verleden is immers gebleken dat een omgekeerde Top 5 en het daarop inhalen van tragere auto’s door snellere concurrenten, soms, tot schade kan lijden en gezien er, na Parc Fermé, na Race 1 niet zo veel tijd overblijft om mogelijke herstellingen tijdig uit te voeren, gingen alle deelnemers akkoord om éénmalig de procedures om te draaien.
Voor Race 1 wordt aldus de startgrid samengesteld op basis van de snelste tijden van de gezamelijke of samengevoegde kwalificatietijden, waarbij de snelste deelnemer de pole positie krijgt, daarachter komen de 4 snelste deelnemers van dezelfde Cup (NL of BE). In de andere rij komen de 5 snelste rijders van de andere Cup (BE of NL). Vanaf startplaats 11 wordt de uitslag van de kwalificatie gevolgd.
Voor Race 2 vertrekken dan de 1ste vijf posities uit beide rijen in omgekeerde volgorde. Vanaf startplaats 11 wordt de uitslag van de kwalificatie gevolgd. In de omgekeerde Belgische orde vinden we niemand minder dan terug-van-weggeweest Junior Planckaert op de ‘pole position’, die hiermee de goede prestaties bevestigde die de rijder van de #11 Team Longin/FordStore Feyaerts neerzette tijdens de twee vrije trainingen.
Van bij de eerste ronde nestelde Philippe Huart zich met 2.04.30 aan de spits van het peloton en samen met Milan De Laet, in de #22 EJ Automotive, en Tomas De Backer, in de #97 Ford Peerlings, maakten zij er een Belgische Top 3 van, waar geen tegenstand werd geduld van de Nederlanders. De enige die zich tussen hen wist te wringen, was een sterke Maxim De Witte, in de #19 Alnimax Ford Peerlings Lommel, even derde, alvorens hij en ook Milan De Laet plaats moesten ruimen voor, alweer, Junior Planckaert.
Pas helemaal op het einde van de twintig minuten durende kwalificatie gooide het duo Wierzbicki-de Wit de hiërarchie overhoop, maar hield dus Huart stand als beste Belg. Hij start in Race 1 voor Kenny Herremans, in de #3 AM FordStore Feyaerts, Milan De Laet, Nathan Vanspringel, in de #29 Vanspringel Automobiles, Planckaert, verrassing Maxim De Wit en de twee andere Ford Peerlings-auto’s van Tomas De Backer – «we legden in extremis vooraan nog slicks op, maar de gele vlaggen weerhielden ons ervan nog een snellere ronde neer te zetten » – en Polle Geusens.
Philippe Huart : « Uitermate tevreden ! Herinner jullie mijn sterke race, twee jaar geleden in Francorchamps ? Het regende, en ja, dan voel ik mij als een vis in het water ! Ik had nog een ultieme snellere ronde kunnen rijden, maar onder invloed van full course yellow wist ik dat dat op het einde van de sessie niet meer kon lukken. Het is niet de eerste keer dat ik vooraan start en het is meermaals voorgevallen dat ik die plaats niet kon verzilveren. Hier tijdens de Supercar Madness reed ik liefst acht ronden aan de leiding, toen ik met een stukke versnellingsbak aan de kant moest. De auto was vandaag perfect en dat heb ik te danken aan de ploeg van Ford Peerlings en mijn mecanicien Jan. Dat stemt mij alvast vol vertrouwen voor morgen ! »
Afspraak op zondag 12 september om 14u10 voor Race 1 en Race 2 gaat van start klokke 16u33.
Kwalificaties: 1. Wierzbicki, 2.02.943; 2. L. de Wit, 2.03.302; 3. Huart, 2.04.030; 4. Herremans, 2.04.248; 5. De Laet, 2.04.303; 6. N. Vanspringel, 2.04.358; 7. Planckaert, 2.04.605; 8. De Witte, 2.04.667; 9. De Backer, 2.04.780; 10. Geusens, 2.04.978; 11. Olejniczak, 2.05.684; 12. G. Vanspringel, 2.05.800; … 14. Borgmans, 2.07.018;… 16. Feyaerts, 2.07.757; … 20. Coekelbergs, 2.09.223; 22. Van Loo, 2.17.395.