De Nederlandstalige rijders Koen De Wit en Karlo van Dosselaer, maar ook de jonge Franstalige rijders Adam Eteki en Ugo de Wilde zullen proberen de 60-jarige François Bouillon te helpen zijn doel te bereiken met de prototype die door Comtoyou Racing wordt ingezet tijdens de Limburgse etmaalrace op 25 en 26 september.
Voor zijn achttiende deelname aan de grote Limburgse klassieker besloot François Bouillon, alias Mister McDonald’s in het Belcar Championship, om op 25 en 26 september alles in het werk te stellen om zijn eigen “Super Magic Box” te creëren in deze editie van de 24 Hours of Zolder.
“Op 11 september vier ik mijn 60ste verjaardag”, legt de Franse Belg uit, die zichzelf als de grootste amateur-rijder beschouwt van alle Belgische rijders. “En voor deze ietwat speciale verjaardag wil ik zoveel mogelijk kansen aan mijn zijde stellen om deze dubbele ronde van de klok eindelijk te winnen na eerder twee derde en twee tweede plaatsen te hebben gehaald. Zoals je wellicht al weet, vertrouwen we nu op mechanisch gebied op het zeer professionele en ervaren team van Comtoyou Racing. René Verbist, verantwoordelijk voor ons programma, ging zelfs naar Norma om te proberen de auto beter te begrijpen. Vervolgens hebben we, naast mijn vaste teamgenoot Koen De Wit, samen met mijn teammanager en vriend Vincent Desschans besloten om met Karlo Van Dosselaer (19 jaar) de jeugd aan te spreken, maar ook om beroep te doen op de jonge coureurs uit de eenzitters en meer recentelijk uit LMP3, Adam Eteki (19) en Ugo de Wilde (18). Natuurlijk weet ik dat een 24 Uur niet gewonnen wordt op snelheid, maar op betrouwbaarheid. Maar het is altijd makkelijker om de valkuilen te vermijden met jonge professionals. En als we op een gegeven moment dienen aan te vallen om te klimmen in het klassement , kunnen we op hen rekenen. “
Koen De Wit is een habitué van de Norma en van het kampioenschap en is een zekere waarde. De 48-jarige Limburger rijdt zijn zesde 24 Hours of Zolder met als beste resultaat een derde plaats algemeen in de laatste editie van 2019, toen ook al op de groengele Norma van McDonald’s Racing. En de rijder uit Tessenderlo deelt de ambitie van de baas: “Winnen!” roept hij uit. “We hadden wat problemen en veel pech aan het begin van het seizoen, maar we hebben nu de kans om onze competitiviteit te bewijzen. De auto is volledig gereviseerd en ik heb het gevoel dat het team klaar is om de 24 uur aan te gaan. Qua voorbereiding is het maximale gedaan. “
Voor Ugo de Wilde zal dit een première worden, ook al heeft hij al de ervaring van twee 25 uurs-races in de Fun Cup …
“Ik heb deze Norma M20 FC-proto eind 2019 uitgeprobeerd en ik vond hem meteen geweldig”, herinnert zich de laatste Road To Le Mans-winnaar in LMP3-proto. “Met het vizier in de wind en het geluid van de Honda-motor die achter je rug gilt, het is opwindend. Het zullen mijn eerste 24 uur zijn en ik kan niet wachten om eraan te beginnen want ik geniet enorm van de sfeer van dit soort uithoudingswedstrijden: het rijden tijdens de nacht, de teamgeest en dan die grote uitdaging. Je moet echt met je hoofd rijden en fouten vermijden. Ik wil me helemaal ten dienste stellen van het team.“
Dezelfde situatie is er voor zijn vriend uit de tijden van de F4 en de FFSA Academy, de jonge Fransman Adam Eteki, Die ging naar de Franse Porsche Carrera Cup (als winnaar van het “stuurwiel”) en stapte dit jaar over naar de Michelin Le Mans Cup.
“Het zullen mijn eerste 24 uur in de autoracerij worden en ik sta te trappelen van ongeduld. Vooral
dan omdat aan het stuur van een prototype het meer lijkt alsof je met een eenzitter rijdt. Ik ben erg blij dat ik weer de helm kan opzetten”, lacht de jonge Parijzenaar die het weekend daarvoor de 2 Uur van Spa in een LMP3 zal rijden. “Ik hoorde dat het team zich blijkbaar de zege als doel stelt. Die instelling ligt me wel. Ik zal alles ter plaatse moeten ontdekken, het circuit, de auto, het team en enkele van mijn teamgenoten. Ik ken alleen Ugo met wie ik op school zat en met wie ik regelmatig op de simulator rijd. Ik moet hem bedanken omdat hij aan mij heeft gedacht en ik kijk ernaar uit om samen met hem een echte race te rijden. “
De vijfde man is niemand minder dan Karlo Van Dosselaer, een jonge 19-jarige Oostendenaar die al zijn vierde 24 Uur zal rijden.
“Ja, ik heb al drie etmaalraces gereden: in Dubai en daarna de laatste twee edities van 2018 en 2019 in Zolder op een BMW M3”, legt Karlo uit. “Ik heb dit jaar ook al twee races gereden op Zolder aan het stuur van de Norma van McDonald’s en ik was onmiddellijk verleid. De wagen is snel, wendbaar en licht. Dat geeft een zeer goed gevoel. Met de teamgenoten die ik heb, kan ons startdoel duidelijk alleen de eerste plaats zijn. Nu, we weten in een 24 uur race alles mogelijk is en dat, zelfs al maak je deel uit van een “Dream Team”, in de eerste plaats de mechaniek het moet uithouden.“
De 24 Hours of Zolder 2021 gaan donderdag 23 september van start met een vrije training, gevolgd door de Super Pole. De start van de etmaalrace wordt gegeven op zaterdag, de 25ste, om 16.00 uur voor, hopelijk, opnieuw goed gevulde tribunes. Publiek is immers opnieuw toegelaten op dit grootse volksfeest dat men bij McDonald’s Racing absoluut niet wil missen.