In 2013 stond de Griekse Acropolis rally voor het laatst op de WK-kalender en nu donderdag start het WK opnieuw voor een wedstrijd op zeer ruige en zware wegen. Vanaf donderdagavond werken de deelnemers vijftien proeven af met een finish zondag na het middaguur. Voor Thierry Neuville is het een nieuwe kans om de achterstand op WK-leider Sébastien Ogier te verkleinen. Onze landgenoot reed de Zuid-Europese wedstrijd overigens al tweemaal en stond er één keer op het podium.
Foto: © Hyundai
In de Acropolis van 2013 behaalde Thierry Neuville, toen nog met Nicolas Gilsoul in de Ford Fiesta zijn tweede WK-podium ooit. Een jaar eerder deed hij het als complete rookie met Citroën ook niet slecht, want onze landgenoot werd zesde algemeen. De winnaar van Ieper is dan ook positief over de komende opdracht, die helemaal verschillend is van de wedstrijd in eigen land:
“De Acropolis Rally wordt een zwaar evenement. Toen ik er in 2012 en 2013 reed, was het één van de ruigste rally’s – samen met Argentinië in die tijd. Ik heb er altijd van genoten. We hebben twee jaar geleden in Griekenland getest om ons voor te bereiden op de Rally van Turkije, dus we kennen het terrein daar een beetje. De etappes hebben een aantal zeer bochtige profielen met veel losse stenen, hoge temperaturen en het zou erg kunnen lijken op de ruige omstandigheden in Turkije. Het wordt een uitdaging, want je moet niet alleen voluit gaan, je moet ook de auto en de banden heel houden. Strategie zal heel belangrijk zijn, maar dat is iets waar we van houden. We koesteren hoge verwachtingen op weer een goed resultaat en we kijken er naar uit.“
Zware kost voor deelnemers
De wedstrijd begint met een shakedown op donderdagochtend, gevolgd door een ceremoniële start aan de beroemde Acropolis en een show-KP in het stadscentrum van Athene op donderdagavond.
Na een overnachting in Athene leggen de teams op vrijdag vijf proeven af voordat ze ’s avonds noordwaarts naar Lamia rijden: twee passages van de KP Aghii Theodori (17,54 km) en telkens één maal Loutraki (19,40 km), Thiva (23,27 km) en Elatia (11,65 km).
Zaterdag is de langste dag op het programma met zes KP’s voor goed 132,56 km. Pavliani (24,25 km) en Gravia (24,81 km) worden gevolgd door een bandenservice voor Bauxites (22,97 km) en Eleftherohori (18,14 km). Na de service worden Pavliani en Eleftherohori herhaald.
De rally wordt op zondag afgesloten met drie proeven: Tarzan 1 (23,37 km) en Pyrgos (33,20 km) – de langste KP’s van de rally. Een ingekorte Tarzan 2 (12,68 km) fungeert als de Power Stage voor de negende WK-rally van het seizoen.
Vier Belgen in WRC
Opvallend: we zien niet minder dan vier landgenoten in een WRC aan de start verschijnen. Uiteraard zijn er de Hyundai-rijders Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe, naast Renaud Jamoul als corijder van de jonge Franse belofte Adrien Fourmaux. Maar ook Frédéric Miclotte start in Griekenland in de WRC-klasse, samen met de Griekse Belg Jourdan Serderidis en ook zij doen het in een Ford Fiesta WRC. Tot slot zien we ook Filip Pyck en Peter Dehouck in een Skoda Fabia R5 van start gaan.