Dries Vanthoor kennen we ondertussen allemaal, maar de Limburger behaalde zijn recente successen niet alleen. Hij deed dat met de jonge Charles Weerts, afkomstig uit het land van Herve, vlak bij de grens met de provincie Limburg. De zoon van Yves Weerts, één van de initiële stichters van WRT, is op enkele jaren tijd uitgegroeid tot een vaste waarde in de GT-paddock. Autosportwereld.be volgde hem tijdens zijn weekend op de Nürburgring.
“Ik kom uit een gezin waar autosport erg belangrijk was en is”, lacht de 20-jarige student economie Charles Weerts. “Mijn vroegste herinneringen aan de Tv… zijn de wedstrijden van de F1 en al snel droomde ik er ook van om F1-rijder te worden. Samen met mijn grootvader en mijn vader keken we thuis naar de wedstrijden. Ik ben echter niet begonnen met karting op mijn 4 of 5, het bleef beperkt tot een piste in de tuin, waar ik rondjes reed en tot mijn 12 jaar heb ik vooral veel andere sporten gedaan, zoals voetbal en tennis. Karting kwam maar af en toe aan bod.”
Vader Yves Weerts stond in 2009 samen met Vincent Vosse en René Verbist aan de basis van het bekende en succesvolle team in Baudour en het was pas enkele jaren later dat zoon Charles echt aan zijn autosportcarrière begon.
“Van Amersfoort is top“
“Andere jonge rijders doen het van hun 5 of 6 jaar, bij mij is het pas echt begonnen rond mijn twaalfde. WRT bestond toen al enkele jaren. Ik heb ook niet zo heel lang aan karting gedaan en mijn resultaten waren correct, maar niet echt opvallend. Ik werd ook bewust steeds in een hogere categorie geplaatst als de resultaten er kwamen en ook mijn fysiek speelde niet in mijn voordeel. Ik was toen al behoorlijk groot en dat is een nadeel tegenover veel kleinere en lichtere rijders. Tenzij het regende… dan zat ik hoger en zag ik gewoon veel beter. Hoe dan ook, op mijn zestiende heb ik de overstap naar de eenzitters gemaakt, met twee seizoenen in de F4, zowel in het Midden-Oosten als in Duitsland, met achtereenvolgens Motopark en het team Van Amersfoort. Ik behaalde tijdens mijn tweede seizoen de titel in het Midden-Oosten en werd vijfde in het sterke Duitse F4-kampioenschap in 2018. Dat seizoen werkte ik met het team van Frits Van Amersfoort en leerde ik hoe belangrijk een goede sfeer in een team is. Het Nederlandse team heeft de juiste filosofie om met jonge mensen te werken en slaagde erin om echt alles uit mij te halen. Als je ziet dat ik vijfde werd achter onder meer Lirim Zendelli, Liam Lawson en Enzo Fittipaldi, dan was dat zeker een mooi resultaat.”
Snelle overstap naar GT
Weerts stapte in 2019 echter al snel over naar de GT-wagens, een bewuste keuze, die Dries Vanthoor hem voordeed. Weerts besefte dat de F1 een quasi onmogelijke droom was, maar dat hij over de juiste bagage en entourage beschikte om van de autosport zijn vak te maken. “De autosport is meer dan de F1, maar opgepast ik blijf ondertussen ook wel studeren, aan de HEC, de Luikse Management School, waar ik zeker ook een Master wil behalen. Ik weet ook dat de autosport niet blijft duren in je leven en dan is een goed diploma goud waard.”
In de GT-racerij startte Weerts uiteraard meteen met Audi en WRT, waar hij ondertussen een officieel statuut heeft. “Ik heb mijn overstap goed verteerd denk ik, met al in mijn eerste jaar een zege, samen met Dries Vanthoor in Misano en ik werd er ook de jongste rijder op pole in de GT World. Mijn eerste titel, in de GT Sprint in 2020, kwam eerlijk gezegd vroeger dan ik dacht en ik heb er ook enorm van genoten. Ik ben dan ook erg fier dat ik samen met Dries, WRT en Audi Sport die titel heb kunnen verlengen en bovendien de algemene titel in de GT World heb behaald.”
Openstaande rekening in Spa
Goed een maand geleden greep Weerts evenwel nipt naast de zege in de 24 uur van Spa, een race die voor heel de familie Weerts en het team WRT misschien wel de belangrijkste van het seizoen is.
“Die nederlaag is zwaar om te verteren. Ik weet dat we achteraan zijn gestart en mensen hebben het dan over een sterk resultaat… Dat klopt ook als je in de laatste ronden nog van drie naar twee opschuift. Maar hier stonden we er zo dichtbij, dankzij een meesterlijke zet van het team. Als je dan die zege nog uit handen moet geven, dan zakt de grond onder je voeten weg. Pas op, Ferrari heeft die zege in Spa niet gestolen, zij waren heel de race enorm bij de pinken. Alessandro Pier Guidi merkte na de race terecht op hoe moeilijk de wedstrijd in de Ardennen wel is om te winnen. Maar dat neemt niet weg dat ik echt een revanche in mijn agenda heb gezet.”
Weerts startte eind augustus ook in de Road to Le Mans met WRT en Audi… “en dat proeft naar veel meer. Le Mans is legendarisch en het spreekt voor zich dat die race één van de hoofdpunten voor de toekomst wordt.”