Home > F1 > F1: wint meer aan populariteit dan voetbal!

F1: wint meer aan populariteit dan voetbal!

Sinds de overname van de Formule 1 door Liberty Media in 2017 heeft de koningsklasse van de autosport er alles aan gedaan om een ​​nieuw, jonger publiek aan te trekken, maar ook om een ​​sport die vaak als te elitair wordt beschouwd populair te maken.

(foto: rv/Angelo Giordano op Pixabay)

Om dit te doen heeft Liberty Media sociale netwerken ontwikkeld met een sterk gebruik van Facebook, Twitter, Instagram en meer recent TikTok. In 2018 lanceerde Liberty Media haar online on-demand platform F1TV, waarmee bezoekers tal van documentaires, reportages over de wereld van de F1 en de uitzending van live-sessies kunnen ontdekken. Om de effectiviteit van deze digitale strategie volledig te begrijpen, wendde F1 zich tot The Insights Family, een marktonderzoeksbureau dat zich richt op kinderen, ouders en gezinnen.

Die stelden een stijging van het F1-belang vast van 17%, van 17,3 miljoen naar 20,1 miljoen. Ter vergelijking: in dezelfde periode trok het voetbal 6% meer fans. F1 zou volgens The Insights Family de tweede sport zijn met de grootste toename op sociale media. Het rapport kwam er dankzij de ondervraging van 162.774 jongeren van 12 tot 18 jaar. We zien dat de Generatie Z meer geïnteresseerd is in e-sports dan in traditionele sport, maar ook dat Instagram en TikTok de plekken zijn waar jongeren het meest consumeren, ruim voor Facebook en Twitter. De inhoud op de officiële sociale netwerken van F1 krijgt goede recensies, vooral de “achter de schermen”- reportages die helpen om de sport beter te begrijpen. Degenen die geïnteresseerd zijn in techniek en innovatie, houden vooral van de documentaires die beschikbaar zijn op F1 TV. Ten slotte kunnen we uit dit rapport afleiden dat er een sterke interesse is van fans voor anekdotes over de geschiedenis van de F1, vooral over de evolutie van de wagens.