Home > #Hoofdnieuws > WRC Ieper: gesprek met Steve Carrein, KP-verantwoordelijke van Hollebeke

WRC Ieper: gesprek met Steve Carrein, KP-verantwoordelijke van Hollebeke

Een rally en zeker een wedstrijd voor het WK is zoveel meer dan enkel de deelnemende rijders en teams. Zonder de honderden vrijwilligers zou er geen auto over het parcours rijden. Autosportwereld.be zocht de KP-verantwoordelijke van Hollebeke op, de langste proef van de Belgische WK-manche. Steve Carrein en zijn team zorgen ervoor dat zaterdag vanaf 9u11 en 14u11 iedereen veilig van start kan gaan en hopelijk ook kan finishen.

Steve Carrein is nog volop het parcours aan het controleren als wij hem donderdagnamiddag, rond de klok van drie uur even van zijn werk houden. Wat zijn nu juist de verantwoordelijkheden van een KP-verantwoordelijke?

“Wij zorgen voor de KP in drie fasen”, legt de naar Wallonië uitgeweken West-Vlaming uit. “Uiteraard staan we in voor de hele opbouw van de KP, van het spannen van de linten, over het plaatsen van de borden, tot het operationeel maken van start en finish. Met dat werk beginnen we al op zaterdag, dus goed een week voor de eigenlijke proef. Op de dag zelf staan wij in voor het goede verloop van de KP, vooral op vlak van veiligheid voor alle betrokkenen, maar ook andere zaken komen aan bod. Na de KP volgt dan zo snel mogelijk de afbraak van de proef zodat de omwonenden op zondag eigenlijk al geen overlast meer hebben.”

Valt die afbraak mee, met name dan de properheid van de proef?

“Op zich wel, de meeste mensen zijn zeer goed opgevoed, al blijf je hier en daar wel iets van vuil vinden. Ik zou nog eens willen oproepen om alles netjes achter te laten. Maar doorgaans is het niet echt een probleem en wij staan erop om voor de omwonenden alles proper achter te laten. Ik moet ook zeggen dat de meeste mensen in deze streek echt geen probleem van de wedstrijd maken en dat onze samenwerking goed verloopt. De organisatie verwittigt de mensen ook op tijd, schriftelijk, zo’n drie maanden voor de wedstrijd en herhaalt dat enkele weken vooraf nog eens.”

Met hoeveel medewerkers zijn jullie eigenlijk?

“We bouwen met zo’n 20 à 30 mensen op, maar op de dag van de rally zelf zijn wij met zo’n 120 à 150 mensen, allemaal vrijwilligers! Inderdaad, zonder de inzet van die mensen zou een rally niet mogelijk zijn.”

Wij willen bij deze overigens alle vrijwilligers in de autosport uitdrukkelijk bedanken voor hun inzet!