Home > F1 > F1: Davide Brivio over het verschil met MotoGP en over Valentino Rossi

F1: Davide Brivio over het verschil met MotoGP en over Valentino Rossi

Davide Brivio was de architect achter de successen van het Suzuki team in MotoGP. Hij maakte aan het einde van vorig seizoen een plotse overstap naar de Formule 1. Hij werd er teambaas bij Alpine F1. De ideale man dus om aan te vragen, “wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen de top van de motorracerij, MotoGP, en de absolute top in de autoracerij, F1?”

bron & foto: ©motogp.com

Alles in de F1 is groter: de wagens, de organisatie… Grotere wagens betekent meer onderdelen en dus ook meer mensen die ermee bezig zijn. Het is een andere wereld. Interessant ook want ik zie een verschil in aanpak in F1 en MotoGP.

In Formule 1 is er veel meer gepamper. De rijders staan constant in verbinding met de ingenieur en er wordt voortdurend gesproken over de radio, zowel in de trainingen als in de race. Wat er gaande is, het managen van de banden, het onder controle houden van de temperaturen,…er is een steeds discussie gaande tussen de rijder en de ingenieurs. In MotoGP is het, eens het licht op groen springt, aan de rijder. Dat is wellicht het grootste verschil tussen de beide disciplines. In F1 is het drukker voor de rijders met een media-schema en technische meetings. Dat is in MotoGP iets rustiger.

MotoGP is nog veel meer een individuele sport. F1 is het werk van een heel team samen met de twee rijders. Er zijn gezamelijke technische meetings, iedereen werkt samen, ook de teams werken samen tot men het circuit oprijdt, dan is het een andere zaak. Het teamgebeuren staat heel centraal. Dat is uiteraard ook zo in MotoGP maar daar zijn we gewend aan het credo dat je belangrijkste tegenstander je eigen teamgenoot is.”

Brivio: “met dank aan Valentino Rossi

Davide Brivio staat ook zeer dicht bij de afscheidnemende levende legende, de “dokter”, Valentino Rossi. Hij heeft nog steeds veel lof en veel dankbaarheid over voor de Italiaanse kampioen.

Ik heb alles te danken aan Valentino want alles wat ik heb gedaan in mijn carrière en in mijn job gaat terug tot bij hem. Ik zat bij Yamaha, hij was bij Honda. We gingen uiteindelijk samenwerken en samen wonnen we vier wereldtitels. Ik leerde veel van hem. Hij veranderde de hele mentaliteit bij Yamaha, hoe Yamaha aankeek tegen het racen. Dat leerde ons veel over hoe je moest winnen, en wat het betekende een winnaarsmentaliteit te hebben. Op persoonlijk vlak nam mijn carrière toen een sprong. Suzuki vroeg mij bij hen te komen, omwille van het werk dat ik had gedaan met Valentino. Dus ja, met dank aan Valentino voor alles wat hij betekende voor mijn leven en carrière.