Home > Circuit > FFSC: “Zonder die pech in de eerste race, stond ik nu aan de leiding!”

FFSC: “Zonder die pech in de eerste race, stond ik nu aan de leiding!”

Kenny Herremans: “Zonder die pech in de eerste race, stond ik nu aan de leiding!” 

Als we de puntenstand bekijken na de tweede meeting van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup zien we dat Nathan Vanspringel de enige coureur is die tijdens de vier verreden races regelmatig en goed scoorde en logischerwijze als leider naar de volgende afspraak gaat op het snelle TT Circuit Assen. De enige die de schade wist te beperken is Kenny Herremans en hij telt slechts drie puntjes achterstand op de man van Vanspringel Automobiles! 

Kenny, jij behaalde zowel op Zandvoort als in Zolder twee mooie overwinningen, maar langs de andere kant scoor je daar ook twee keer veel minder. 

“Het blijft nu éénmaal een mechanische sport en je hebt als coureur geen controle over alle zaken! Zo moest ik in de eerste race op Circuit Zolder met nog één of twee ronden te gaan plots aan de kant en verspeelde alzo de unieke kans om de volle pot te pakken. In het andere geval stond ik nu ruim aan de leiding in het kampioenschap! Dankzij het reglement, waarin staat dat je punten scoort van zodra je de start hebt genomen, behaalde ik nog acht punten en wetende dat ik bijna 95 % van de race had afgelegd, was ik hiermee best tevreden. Vooral omdat ik aan die bewuste race ben begonnen met dezelfde motor – in dezelfde koets! – als waarmee ik in 2018 mijn debuut beleefde. In termen van verzekeringspolissen mag je stellen dat ik ‘als een goede huisvader’ zorg heb gedragen over ‘mijn’ Ford Fiesta ST-Line!” 

Over 2018 en meerbepaald het TT Circuit Assen gesproken. Je veroverde daar je eerste titel, maar verspeelde er ook, één jaar later, op een pijnlijke wijze een tweede kroon! 

“Dat is allemaal al zolang geleden en, ja, ik ben het allemaal vergeten! (lacht). Het enige waarvan ik fysiek dan nog wel heel wat hinder heb ondervonden, is de tik die Dante Rappange mij daar vorig jaar verkocht! Ik gleed in de grasberm, viel zonder servobekrachtiging en in de poging om de auto zonder kleerscheuren terug op de piste te sturen, heb ik een vingerkootje bezeerd en die pijnen zijn pas na een goed half jaar volledig verdwenen!” 

Het is je vierde seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup, maar slechts het tweede jaar dat je voor dezelfde formatie rijdt. Je voelt je duidelijk ‘thuis’ bij FordStore Feyaerts? 

“We kennen elkaar ondertussen zeer goed, er is wederzijds vertrouwen en op alle vlakken hebben we het seizoen 2020 als basis om dit jaar verder in de goede richting te blijven werken. Bovendien hadden zij met Bert Longin in de Fiesta Cup al een hele voorgeschiedenis en was het vorig jaar voor mij slechts even aanpassen aan een nieuwe werkomgeving. De manier waarop we in Zolder de motorproblemen hebben aangepakt zegt alles over de veerkracht van de kleine crew van Ford Feyaerts.” 

FordStore Feyaerts ging ook al twee keer lopen met de titel in het Ford Dealer Team Championship. Maakt dat deel uit van de objectieven: samen een derde keer kampioen worden? 

”Alle punten die ik scoor zijn winst voor zowel mezelf als voor FordStore Feyaerts in het Ford Dealer Team Championship. Het feit dat teamowner Tom zelf aan de start verschijnt, is alvast een pluspunt, want als hij extra tests voorziet, kan ik daarvan automatisch mee van profiteren. Tom heeft alvast getoond dat hij, net zoals ik in mijn debuutjaar, geen onnodige risico’s neemt en aldus zonder veel schade telkens de finish weet te bereiken op een behoorlijke plek en op zijn beurt de #4 FordStore Feyaerts punten bezorgt. Ja, als we op dezelfde manier het seizoen kunnen verderzetten en afwerken, mogen we na afloop van de Finale Races samen een derde keer de champagne bovenhalen!” 

Zover zijn we nog niet. Hun doen en laten in 2020 deed iedereen begrijpen dat Tomas De Backer en Milan De Laet met jou (en Nathan Vanspringel) voor de titel gingen strijden. Het is tot hiertoe wel anders gelopen. 

“Tja. De mechaniek beslist er vaak anders over… Ik vind dat zeer spijtig, want er gaat niets boven veel kandidaten zoals Tomas en Milan voor de eindprijzen! Een weekend Fiesta Cup is voor mij in de eerste plaats het beleven van fun, op en naast de piste. Het is nog steeds een betaalbaar, competitief sprintkampioenschap waarin debutanten zich kunnen tonen, de stiel leren en proberen door te groeien… Onder invloed van wat er allemaal is gebeurd – zie ook de pech van Philippe Huart in Race 1, die totdan stevig aan de leiding reed! – is Nathan op basis van de huidige puntenstand, nu de gedoodverfde tegenkandidaat! Ik besef dat er nog acht keer punten zijn te verdienen en dat Philippe Huart, Tom Feyaerts en Milan De Laet niet zo veel achterliggen op Nathan en mezelf.” 

Eén man lijkt duidelijk sterker en dat is Nederlander Laurens de Wit. Na de tweede race op Circuit Zolder gaf je te kennen dat je hem niet tot het uiterste bent blijven aanvallen, omdat je verkoos je Belgische punten veilig te stellen. 

“Het kan leuk zijn om op de piste als eerste over de eindmeet te gaan en alle concurrenten achter je te laten! Hoewel ik in werkelijkheid twee keer een snellere racepace had, hecht ik weinig of geen belang aan de Dutch Belgian Super Star! Voor Laurens (de Wit) ligt dat enigszins anders, omdat hij in de Nederlandse klasse 2 zodanig weinig tegenstand heeft dat hij zich kan toespitsen op een robbertje vechten in die Nederland-België. Met de nadruk op de Belgen (smile)! Ik wil uiteindelijk ook wel alles winnen, dus wie wat het verdere seizoen nog brengt.” 

Kampioenschap: 

Overall: 1. Nathan Vanspringel 71; 2. Kenny Herremans 68; 3. Philippe Huart 48; 4. Tom Feyaerts 45; 5. Milan De Laet 42; 6. Tomas De Backer 29; 7. Alexander Borgmans, Maxim De Witte, Geoffrey Vanspringel 23; 10. Junior Planckaert 22; 11. Polle Geusens 20; 12. Wim Coekelbergs 6 

Junior Ford Fiesta Sprint Cup: 1. Nathan Vanspringel 71; 2. Milan De Laet 42; 3. Tomas De Backer 29; 4. Alexander Borgmans 23 

Ford Dealer Team Championship: 1. #29 Vanspringel Automobiles 71; 2. #3 AM FordStore Feyaerts 64; 3. #98 Ford Peerlings 50; 4. #4 FordStore Feyaerts 46; 5. #97 Ford Peerlings 30; 6.#11 Team Longin by FordStoreFeyaerts 24; 7. #14 Ford Peerlings Lommel 24; 8. #30 Vanspringel Automobiles, #19 Ford Peerlings Lommel 23; 10. #90 Ford Peerlings nv Pelt 20; 11. #95 Ford Peerlings Pelt nv 6 

Dutch Belgian Super Star: 1. Laurens de Wit 80; 2. Nathan Vanspringel 72; 3. Kenny Herremans 59; 4. Nikodem Wierzbicki 57; 5. Jacco van de Wal 54; 6. Aleksander Olejniczak 51; 7. Gianni Stefano van de Craats 46; 8. Philippe Huart, Daniëlle Geel 42;  10. Tom Feyaerts 39; 11. Milan De Laet 35; 12. Stefan Barewijk 34; 13. Maxim De Witte 25; 14. Johan Land, Geoffrey Vanspringel 23; 16. Lisette Grinwins 22; 17. Tomas De Backer 20; 18. Junior Planckaert, Polle Geusens 19; 20. Bart Loenders, Esmee Kosterman, Alexander Borgmans 18; 23. Kristoff Cox 14; 24. Wim Coekelbergs 1