Home > Industrie > Dreamcars > Audi RS 3: de sportwagen voor dagelijks gebruik

Audi RS 3: de sportwagen voor dagelijks gebruik

Van 0 tot 100 in 3,8 seconden, een topsnelheid tot 290 km/u, RS Torque Splitter, semislicks en specifieke RS-rijmodi: de nieuwe Audi RS 3 garandeert dynamische eigenschappen van topniveau en de beste cijfers in zijn segment. Met zijn 294 kW (400 pk) sterke vijfcilinder combineert de uiterst performante RS 3 bliksemsnelle acceleraties met een verslavende sound. De krachtbron levert voortaan een koppel van 500 Nm en reageert nog sneller. En ook visueel laat de RS 3 geen twijfel bestaan over zijn sportieve DNA: zijn bredere koetswerk, RS-sportuitlaat en cockpitschermen zouden niet misstaan in competitiemodellen.

(persbericht/ed.wb)

Met zijn uiterst performante vijfcilinder is de Audi RS 3 uniek in zijn segment. Zijn 2.5 TFSI-motor werd intussen al negen jaar op rij verkozen tot ‘Internationale Motor van het Jaar’. De nieuwe RS 3-modellen sprinten in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hun topsnelheid werd begrensd op 250 km/u maar kan dankzij een optionele upgrade worden verhoogd tot 280 km/u. Met het RS Dynamic-pack en de keramische remmen haalt hij zelfs 290 km/u. Zo werpt de Audi RS 3 zich op als de referentie in zijn klasse qua acceleraties en topsnelheid. De zeventrapstransmissie met dubbele koppeling brengt de kracht van de vijfcilindermotor over naar de weg, met snelle schakelovergangen en een sportievere spreiding van de verhoudingen. De unieke ontstekingssequentie (1-2-4-5-3) en de onvergelijkbare sound die daarbij hoort, maken de rijervaring een stuk opwindender. Bovendien wordt de onmiskenbare vijfcilinderklank nog versterkt door de optionele RS-sportuitlaat.

Maximale wendbaarheid: RS Torque Splitter en specifieke RS 3-modi

De nieuwe Audi RS 3 is de eerste Audi die standaard over een koppelsplitter beschikt. Elk van de aandrijfassen gebruikt een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling. Zo wordt de juiste hoeveelheid koppel steeds optimaal over de achteras verdeeld. De nieuwe technologie maakt gecontroleerd driften op afgesloten circuits mogelijk. In die omstandigheden stuurt de koppelsplitter al het koppel (tot 1.750 Nm per wiel) naar een van de achterwielen. Audi ontwikkelde daartoe zelfs een speciale modus voor de RS 3: ‘RS Torque Rear’, een driftmodus met een eigen kenmerkende curve voor de koppelsplitter. De RS Performance-modus, die speciaal voor het circuit werd gecreëerd, is nog een absolute primeur. Hij gebruikt een specifieke motor- en transmissieconfiguratie en is perfect afgestemd op de semislickbanden die voor het eerst als fabrieksoptie worden aangeboden op de RS 3. Deze modi kunnen worden ingeschakeld via het Audi drive select-systeem, dat ook de volgende profielen aanbiedt: comfort, auto, dynamic, RS Individual en efficiency.

De Audi RS 3 Sportback en RS 3 Berline zijn vanaf eind juli 2021 te bestellen in Europa. Eind oktober worden de nieuwe RS 3-modellen bij de verdelers verwacht. De basisprijs voor de RS 3 Sportback bedraagt 61.900 euro en die voor de RS 3 Berline 63.300 euro.