Home > Industrie > Dreamcars > Abarth: van circuit naar de straat

Abarth: van circuit naar de straat

Rechtstreeks van de racecircuits van Europa komt het gebrul van de nieuwe Abarth F595, de nieuwe speciale serie – uitgerust met een F.4 motor – gewijd aan de jongste fans van het merk Scorpion.

(persbericht)

Onder de motorkap klinken de 165 pk van de krachtige 1,4-liter Euro 6D-Final T-jet motor, de basis voor de motor in de Tatuus eenzitters die gebruikt worden in de Italiaanse en Duitse “F.4 Championships Powered by Abarth Certified by FIA”. De “F” in de naam is bedoeld als eerbetoon aan de Formule 4, waarvoor Abarth de exclusieve motorleverancier is en optreedt als titelsponsor. Een succesvol format dat is opgezet als een oefenterrein voor jonge coureurs, talenten uit de karting en de professionals van de toekomst, geïnspireerd door de legendarische “Formule Italia”, opgericht in 1971 met dezelfde filosofie: jonge coureurs tegen lage kosten toegang bieden tot de wereld van de open eenzitters. De nieuwe F595 is een concentratie van race-designelementen en werd ontworpen om jongere klanten aan te spreken die maximale prestaties en plezier van hun auto verwachten, evenals liefhebbers van technologie en mensen die op zoek zijn naar de nieuwste infotainmentfuncties.

165 pk pure adrenaline “aangedreven” door de supercharged Garrett turbocompressor

Uitstekende prestaties en betrouwbaarheid zijn de belangrijkste kenmerken van de 165 pk sterke 1,4-liter Euro 6D-Final T-jet motor, voorzien van de supercharged Garrett turbocompressor met een geometrische compressieverhouding van 9:1. Bij dezelfde druk optimaliseert deze architectuur de temperatuur in de verbrandingskamer en maakt het mogelijk dat het piekkoppel van 230 Nm al bij 2.250 t/min beschikbaar is, terwijl het vermogen in het bovenste deel van de toerenteller wordt geleverd. Dit resulteert in voordelen op het gebied van topsnelheid – 218 km/u – en vooral een betere herstart: in de 5e versnelling accelereert de nieuwe Abarth F595 van 80 naar 120 km/u in 7,8 seconden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, maar kan op verzoek worden voorzien van een MTA vijftrapsautomaat met schakelpaddles aan het stuurwiel. Het resultaat: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak en in 7,4 seconden met de sequentiële automatische variant.

Nieuwe “Record Monza Sovrapposto” uitlaat met verticale aansluitingen, met een onuitgegeven design

De gedurfde Abarth F595 biedt de iconische Record Monza uitlaat, nu geëvolueerd in een nieuwe configuratie met vier aansluitingen – 2 aan elke kant, verticaal gestapeld. De brul is altijd onmiskenbaar, dezelfde die generaties van de Abarthisti fandom heeft begeleid en is al lang synoniem met kracht en prestaties. De actieve uitlaatklep wordt bediend door op de knop “Scorpion” op het dashboard te drukken. De bestuurder kan dus kiezen tussen een “gentleman driver” geluid of een donkerder, brutaler, typisch Abarth gebrul, allemaal binnen handbereik. Het resultaat is pure muziek, een krachtig en assertief geluid, mogelijk gemaakt door de ideale combinatie van technologie en design.

De racerij staat centraal, vanaf het ontwerp

De nieuwe Abarth F595 is beschikbaar in berline- en cabrioversie en is versierd met Blu Rally-designelementen, zoals te zien is in de kappen van de achteruitkijkspiegels en voor- en achterbumpers. De sportieve uitstraling wordt verder versterkt door de Sport 17″ matzwarte lichtmetalen velgen, de “F595” identificatie badge op de achterzijde en de mistlampen, die standaard zijn inbegrepen.

Dezelfde gedurfdheid is terug te vinden in het interieur: het lederen stuurwiel en de zorgvuldig afgewerkte Abarth sportzetels – Sabelt zetels in pure racestijl zijn beschikbaar op aanvraag – verfraaien een uitgesproken sportieve omgeving aangevuld met bepaalde designelementen in zwart, zoals de nieuwe infotainment display omlijsting en het nieuwe matzwarte dashboard. De nieuwe Blu Rally-designelementen zullen beschikbaar zijn in combinatie met de volgende kleuren: Bianco Gara, Grigio Campovolo, Grigio Pista, Nero Scorpione, Grigio Record en Grigio Asfalto.

Standaard technische specificaties voor maximaal rijplezier, veiligheid en connectiviteit

De nieuwe F595 is standaard uitgerust met alle technische specificaties die nodig zijn om het plezier en het rijplezier te garanderen dat kenmerkend is voor Scorpion-auto’s. Daartoe behoort de Koni-achterwielophanging met Frequency Selective Damping (FSD)-technologie, om de prestaties te verbeteren, een perfecte wegligging te garanderen en tegelijkertijd het rijgedrag en de stabiliteit te verbeteren, en dat alles in alle veiligheid. De “Scorpion mode” keuzeschakelaar op het dashboard heeft invloed op de piek koppelafgifte, stuurbekrachtiging calibratie en de reactie van de motor op het gaspedaal, waardoor ze meer respons geven. Het door Abarth ontworpen remsysteem zorgt voor een optimale respons en een verbeterde veiligheid, en bestaat uit 284 mm ventilerende remschijven voor en 240 mm ventilerende remschijven achter.

Last but not least, om jongere liefhebbers van technologie aan te spreken, mocht het beste op het gebied van connectiviteit niet ontbreken: de F595 is standaard uitgerust met het 7″ HD Uconnect™-systeem met DAB-radio en ingebouwde Apple CarPlay- en Android Auto™-compatibiliteit.