Home > #Hoofdnieuws > FIA WEC: de schande van Monza 1992

FIA WEC: de schande van Monza 1992

Dit weekend staan er maar liefst drie wereldkampioenschappen op de autosportkalender. De F1 doet het in Silverstone met voor het eerst een sprintrace, het WK Rally is te gast in Estland en het WK Uithouding doet het in Monza. Vreemd genoeg is het de eerste maal sinds 1992 dat het FIA WEC in de tempel van de snelheid racet. Die race in 1992 was misschien wel het grootste fiasco uit de geschiedenis van het WK.

Foto: © Toyota

1992 luidde het einde van de Groep C in en vooral de openingsrace in Monza verliep dramatisch. In 1992 werd het WK Uithouding eigenlijk een soort lange sprint met prototypes voorzien van een 3.5 liter motor, zoals we die ook in de F1 zagen en wedstrijden van 500 kilometer op uitzondering van de 24 uur van Le Mans. De kosten gingen brutaal de hoogte in en vooral de private teams lieten het afweten. Een jaar later was het dan ook afgelopen met het WK. Er daagden voor de openingsrace van 1992 slechts twaalf wagens op in de buurt van Milaan, waarvan er elf de start van de race zouden nemen.

De strijd was er één tussen Peugeot, dat in Monza twee wagens inzette, en Toyota. De Fransen deden het met Derek Warwick en Yannick Dalmas enerzijds en Philippe Alliot en Mauro Baldi anderzijds. Geoff Lees en Hitoshi Ogawa vormden samen met Jan Lammers en Andy Wallace de duo’s voor de Japanners. Verder vonden we nog twee Lola van Euro Racing, een Mazda, naast een vijftal oudere privéwagens, waaronder drie Spice, een Argo en een Gebhardt die in de FIA Cup raceten

Yannick Dalmas zette zijn Peugeot op de eerste startplaats, met een rondetijd die amper 55 honderdsten van een seconde sneller was dan die van Geoff Lees in de Toyota TS010. Ook de twee andere fabriekswagens volgden binnen de seconde, de rest volgde op vier tot 17 seconden… Na de start volgden al snel een reeks opgaves, waaronder de Toyota van Jan Lammers, die van de baan ging en de Peugeot 905 Evo 1 van de Italiaan Mauro Baldi. Ook het overgrote deel van de andere wagens zou het einde van de race niet bereiken en zo bleven er op enkele ronden van het einde van de race nog vier wagens over: de Peugeot van Derek Warwick en Yannick Dalmas, die een halve minuut bonus had op de Toyota van Geoff Lees en Hitoshi Ogawa, slachtoffer van een probleem met de brandstofslang. Verder waren er nog één Spice en één Gebhardt die op meer dan 20 ronden volgden en niet in de uitslag zouden opgenomen worden. Echter op twee ronden van het einde ging het fout voor Dalmas die de controle over zijn 905 verloor en diende op te geven. Uiteindelijk wonnen Geoff Lees en Hitoshi Ogawa dus de race en zouden zij als enige in de einduitslag worden opgenomen.

Het WK, met sprintraces van 500 kilometer was stervende en op 18 oktober 1992 viel in Magny-Cours het doek over een stuk geschiedenis. Pas in 2012, 20 jaar later, herrees het FIA WEC weer uit zijn as. Op 17 maart van dat jaar won het trio McNish/Kristensen/Capello in een Audi R18 de opener van het WK in Sebring, het begin van een nieuw tijdperk voor de uithoudingssport.