Na ongeveer 21 maanden radiostilte konden we eindelijk in deze mooie rallysprint uitpakken met onze nieuwe machine. Na meerdere uitgestelde debuten was dit een echte verademing.
De spanning was op zaterdag al te snijden toen de 1M bij het aanschuiven naar de technische controle niet meer startte. Door de motor voortdurend te starten en stil te leggen, was hij verzopen. Toen we hem uiteindelijk aan de praat kregen, werkten slecht 5 van de 6 cilinders mee.
Na wat zoekwerk bleek de diagnose een defecte bobijn. Gelukkig kon Brecht Lavaert ons uit de misérie helpen met een vervangend onderdeel. Ook dit is rally, elkaar helpen waar kan! Bedankt Brecht. Zo kon de wagen nog net op tijd in het gesloten wagenpark gezet worden, oef.
Zondagmorgen lag de proef er bij de eerste doortocht serieus vettig en glad bij, wat resulteerde in tal van slippartijen. De 400 paarden vonden heel moeilijk grip op het gladde asfalt van Oekene.
Werk aan de winkel dus.
Na wat aanpassingen op niveau van ophanging en banden, vertrokken we voor de volgende ronde. Na 2 bochten voelden we onmiddellijk dat het goed zat, waardoor we 26 seconden sneller waren dan de eerste ronde. In de 2 laatste KP’s werden de tijden nogmaals een stuk scherper gesteld. Zo konden we de wedstrijd met een mooie 9de plaats algemeen afsluiten.
Dat is wat men een geslaagd debuut mag noemen.
De vele uren hard werk werden beloond. Onze grote dank gaat hierbij naar Xavier Alliet, die de wagen mee hielp ontwikkelen. Zonder hem stonden we niet waar we nu staan.
Alle dank ook naar de sponsors, die ons na een moeilijk jaar niet in de steek hebben gelaten.
En natuurlijk verdienen onze servicemannen ook een woord van dank, om immer paraat te staan voor zowel Didier Spillebeen, Xavier Alliet en onszelf.
Op naar de volgende.