Julien Canal, James Allen en Will Stevens brachten de Oreca-Gibson van Panis Racing als winnaar over de streep in de de 4 uur van Monza. Het Belgische WRT strandde aan de voet van het podium maar leidt wel de tussenstand van het kampioenschap.
foto: ©europeanlemansseries.com
Een Oreca-Gibson was het materiaal dat nodig was voor een goed resultaat op Monza want ook de tweede in de rangschikking, de United Autosports machine en de derde op het podium, de Jota wagen, waren Oreca-Gibson. Evenals de bolide van het Belgische WRT Racing, die met Deletraz, Kubica en Ye aan de voet van het podium strandden. In de tussenstand van het kampioenschap staan ze echter wel aan de leiding, zowel bij de rijders waar Kubica, Deletraz en Ye deze koppositie delen voor Colapinto en Rusinov, als bij de teams waar WRT voor G-Drive Racing blijft.
Podium voor Ugo De Wilde
In LMP3 kon onze landgenoot Ugo De Wilde op het podium voor Inter Europol Racing. Net als vele andere concurrenten koos het Poolse team ervoor om de “bronze” rijder, Martin Hippe, eerst op pad te sturen met de start van de wedstrijd. De eigenheid van Monza, met de lange, snelle stukken en daaropvolgende chicanes geeft dikwijls aanleiding tot incidenten en safety car periodes en dus zouden de inspanningen van de snelste rijders gauw teniet worden gedaan. Maar ook Martin Hippe werkte een goede openingsstint af en na Pasini was het dan de beurt aan Ugo De Wilde om het stuur van de Inter Europol Ligier-Nissan over te nemen. Onze jonge landgenoot leverde uitstekend werk en duelleerde in de eindfase van de race om het podium. Hij zette de gelijkaardige machine van kampioenschapsleider Kruetten (samen met Bell en Maulini op de Cool Racing machine) opzij en pakte de derde plaats in de klasse. De zege ging naar de DKR Engineeriing Duqueine-Nissan van Hörr en De Barbuat. Dat betekent dat in de tussenstand van het LMP3 kampioenschap Ugo De Wilde samen met ploegmaat Martin Hippe op een gedeelde derde plaats staat met 42 punten, en dus met een ietwat substantiële achterstand op kampioenschapsleiders Bell, Maulini en Kruetten die 80 punten hebben. Eenzelfde scenario bij de teams waar Cool Racing 80 eenheden telt tegenover Inter Europol, derde met 42 punten.
Een moeilijkere wedstrijd was het voor onze andere landgenoot Tom Cloet. Hij eindigde op de Racing Experience Duqueine-Nissan, die hij deelt met de Luxemburgers David en Gary Hauser op een 11de plaats in LMP3. Geven we u ook nog mee dat de zege in GTE was voor de Spirit of Race Ferrari 488 van Cameron, Griffin en Perel.