Zo kan men de “next level” strategie samenvatten die Škoda naar 2030 moet brengen. Het plan stippelt ambitieuze doelstellingen uit op het vlak van internationalisering, elektrificatie en digitalisering.
(uit persbericht)
Zo mikt Škoda er op een van vijf best verkopende autoconstructeurs van Europa te worden. Verder wordt er ingezet op meer e-mobiliteit met minstens drie extra elektrische modellen terwijl het elektrische aandeel in de verkoop van het merk Škoda in Europa moet tegen 2030 moet stijgen tot 50 à 70 procent. Tevens zal er gezocht worden naar nieuwe afzetmarkten op de weg om het leidende Europese merk te worden in India, Rusland en Noord-Afrika. Tenslotte zijn er nog gevoelig verscherpte milieudoelstellingen (het verminderen met meer dan 50 procent van de vlootuitstoot tegen 2030) en ambitieuze financiële doelstellingen, een duurzaam rendement op verkoop van minstens 8 procent
Škoda CEO Thomas Schäfer legt uit: “Met onze nieuwe strategie geven we specifieke antwoorden op de vraag hoe we Škoda met succes door het transformatieproces zullen navigeren en verzekeren dat het bedrijf in 2030 in een nog sterkere positie staat dan vandaag al het geval is. Het merk heeft een ongelooflijk potentieel. Daar gaan we de komende jaren gebruik van maken en we stellen ambitieuze doelen voor onszelf: we willen een van de vijf grootste Europese autobouwers worden qua verkoopcijfers, we streven ernaar om het grootste Europese merk te worden in de groeimarkten India, Rusland en Noord-Afrika en we ontwikkelen onze thuismarkt Tsjechische Republiek tot een centrum van elektromobiliteit zodat we banen kunnen veilig stellen en nieuwe jobs kunnen creëren. Škoda gaat deze opwindende toekomst tegemoet vanuit een sterke positie en ik kijk ernaar uit om samen te werken met ons team van meer dan 43.000 Škoda-mensen over de hele wereld en onze sociale partner KOVO om ons bedrijf de komende jaren naar het volgende niveau te tillen.”
D