Ferrari heeft de 296 GTB onthuld, een compleet nieuwe tweezitter berlinetta met centrale krachtbron. Voor Ferrari betekent de 296 GTB een ware revolutie, aangezien dit model een compleet nieuwe motor aan de range toevoegt, naast de veelvuldig onderscheiden 8- en 12-cilinder krachtbronnen: een nieuwe 663 pk sterke 120° V6, die wordt gecombineerd met een elektromotor van 122 kW/167 pk en een 8-traps DCT-transmissie. Dit is de allereerste 6-cilindermotor in een straatauto van Ferrari. De nieuwe unit is goed voor een indrukwekkend totaalvermogen van 830 pk bij 8.000 tpm en een maximale trekkracht van 740 Newtonmeter, een ongekend hoog prestatieniveau. Bovendien onderscheidt de 296 GTB zich door een innovatieve, opwindende en unieke sound.
De naam van de auto is een combinatie van de totale cilinderinhoud (2.992cc) en het aantal cilinders, gecombineerd met de letters GTB (Gran Turismo Berlinetta), een glorieuze aanduiding uit de rijke historie van Ferrari. Het plug-in hybridesysteem (PHEV) van de 296 GTB maakt de auto tot een zeer bruikbare sportwagen voor alledag met een directe gaspedaalrespons en een volledig elektrische range van 25 kilometer in de eDrive rijstand. Tegelijkertijd is het een sportwagen in ware Ferrari-traditie, met verpletterende prestaties. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt slechts 2,9 seconden; 0-200 km/u klokt de 296 GTB in 7,3 seconden en de topsnelheid ligt boven de 330 km/u. Op Ferrari’s eigen Fiorano-circuit noteert de 296 GTB een rondetijd van 1,21 minuut.