Home > Historic > Ardenne Roads: authenticiteit troef!

Ardenne Roads: authenticiteit troef!

Met een nieuw rallycentrum in het prachtige Château Jemeppe, in Hargimont, op het grondgebied van Marche-en-Famenne belooft de editie 2021 van de Ardenne Roads heel veelbelovend. Maar er is meer. Zo is het vanaf heden de Royal Automobile Club of Belgium – met een reglement op de site www.trajectoire.be -, die het evenement mee in goede banen leidt, een evenement met een nu ook een proef op een gesloten privéterrein. Heel wat vernieuwingen, neen, we spreken ronduit van een nieuwe start!

(persbericht)

De authenticiteit van het evenement staat borg voor kwaliteit en welslagen. Trajectoire doet het bijvoorbeeld met oudere wagens en weerstaat aan de lokroep om nieuwere bolides toe te laten, wagens die niet voldoen aan de geest van de Ardenne Roads. Dat geldt ook voor de apparatuur aan boord van die oudere wagens, met name de tripmaster, waarvan de technologische evolutie enorm is geweest de laatste jaren. Die evolutie verplichtte de inrichters dan ook om alles eens in ogenschouw te nemen.

Tijdens de eerste edities, waren er maar enkele toestellen toegelaten, met name Brantz, Retrotrip en andere Halda, eerst met mechanische affichage, later ook met digitale informatie”, legt Eric Chapa, de wedstrijdleider uit. “In de loop der jaren hebben de deelnemers hun materiaal gemoderniseerd en alles is preciezer geworden. Zo zijn er nieuwe merken bijgekomen, waarbij een nieuw type tripmaster zijn opwachting heeft gemaakt, met name een type toestel dat het ritme als het ware voorspelt. De deelnemer programmeert het gemiddelde en weet steeds precies welke snelheid aan te houden. Het gaat dan om Blunik II of Terratrip 303, en zelfs toestellen die met GPS-technologie werken, zoals Chrisartec! Die toestellen gaan loodrecht in tegen de filosofie van onze proef. De Ardenne Roads is een proef die als het ware een symbiose tussen rijder en corijder ‘verplicht’ om het verschil te maken, zeker gezien de valkuilen en ritmeverschillen die Robert Rorife, de verantwoordelijke van het parcours, voor de deelnemers in petto heeft.”     

Resultaat: om alle verwarring te vermijden en om de kansen van eenieder te vrijwaren, is er een lijst van toestellen die zullen aanvaard worden, opgesteld. Die lijst, die ook de verboden toestellen omvat, vinden de deelnemers als bijlage bij het reglement. Na overleg met de voornaamste fabrikanten en verdelers, zijn onder meer Blunik en Terratrip (ook verkocht onder de merknaam Belmog), toegelaten, en de toegelaten versies staan duidelijk in de bijlage vermeld. De toestellen mogen erg precies zijn, maar programmeerbare versies mogen dan weer niet. Geen enkel toestel zal een voordeel tegenover een ander opleveren. 

Laten we als voorbeeld even het merk Blunik nemen”, gaat Eric Chapa verder. “De Blunik I en Blunik II zijn verboden, maar de Blunik Trip is dan weer toegelaten, want dat toestel heeft dezelfde eigenschappen als een Brantz, zonder de mogelijkheid om te programmeren. Ik moet alle deelnemers de raad geven om de lijst goed te controleren, om na te gaan welke toestellen mogen en welke niet. De lijst is uiteraard niet helemaal volledig, en als er vragen zijn omtrent een specifiek toestel of een versie dan is het de wedstrijdleiding die de zaak bekijkt. Er zullen ook controles zijn tijdens de proef om er ons van te vergewissen dat iedereen de spelregels volgt.”

Noteren we nog dat de fabrikanten zoals Blunik en Belmog zich geëngageerd hebben om alle richtlijnen op te volgen en de programmatie niet te wijzigen. Zij houden vast aan hun goede reputatie. Heel wat andere organisatoren bekijken ook hoe ze de ‘wapenwedloop’ een halt kunnen toeroepen en zouden zich kunnen inspireren op het reglement van de Ardenne Roads.

Authenticiteit staat hoog in het vaandel van de proef die de deelnemers verwacht op vrijdag 2 en zaterdag 3 juli, tijdens de 20ste editie van de Ardenne Roads.