Home > #Hoofdnieuws > Alfa Romeo wil schitteren in “Mille Miglia”

Alfa Romeo wil schitteren in “Mille Miglia”

Het aftellen is begonnen voor de “mooiste race ter wereld”, die doorgaat op de traditionele route Brescia-Rome-Brescia. Vier modellen uit de Alfa Romeo oldtimercollectie zullen aan de start verschijnen: de 6C 1500 Super Sport (1928), de 1900 Sport Spider (1954), de 2000 Sportiva (1954) en de 1900 Sport Spider (1956). Het zijn zeldzame wagens die bestuurd zullen worden door o.a. de voorzitter van Stellantis John Elkann en zijn echtgenote Lavinia Borromeo.

(persbericht)

Nog maar 2 dagen te gaan tot de start van de 39e editie van de “Freccia Rossa” (“Rode Pijl”) – door Enzo Ferrari beroemd geworden als de “mooiste race ter wereld” – die op 16 juni in Brescia van start gaat, om daar 3 dagen later terug te keren na een bezoek aan enkele van de meest tot de verbeelding sprekende locaties in Italië. Zoals altijd deels race en deels avontuur, zullen er ook dit jaar aan de 1000 Miglia ongeveer 400 onschatbare oldtimers deelnemen, waarvan maar liefst 121 van de merken Alfa Romeo, Fiat en Lancia, waarmee het standaard het grootste officiële team is, maar ook een onbetwist icoon van de Italiaanse autosport.

Traditiegetrouw neemt het merk Alfa Romeo deel aan het evenement, zowel als Global Automotive Partner als in competitieverband, met 4 prestigieuze wagens: de 6C 1500 Super Sport (1928), de 1900 Sport Spider (1954), de 2000 Sportiva (1954) en de 1900 Sport Spider (1956). De vier juweeltjes van de oldtimercollectie zullen worden bestuurd door uitzonderlijke equipes, waaronder de voorzitter van Stellantis John Elkann met zijn echtgenote Lavinia Borromeo, aan boord van de 1900 Super Sprint. Aan de start zullen ook de meervoudige titelhouders Giovanni Moceri en Daniele Bonetti staan in de Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport, die de editie van 2019 wonnen in dezelfde auto. De rijders in de zeer zeldzame 2000 Sportiva zijn Alberto Vassallo en Giovanni Bianco van het digitale platform Car & Vintage, samen met de crew bestaande uit Roberto Giolito, Head of Heritage, en de tv-presentatrice Camila Raznovich, in de 1900 Sport Spider barchetta. De vier buitengewone modellen, stuk voor stuk ‘mobiele kunstwerken’, behoren tot de Heritage-collectie, onderdeel van de afdeling die zich bezighoudt met het behoud en de promotie van het historisch erfgoed van de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth.

Juweeltjes uit de Heritage collectie

Alle ogen zullen gericht zijn op de verbluffende Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport uit 1928, met koetswerk van de ateliers van Farina: een vergelijkbare versie won de 1000 Miglia van 1928 met Giuseppe Campari en Giulio Ramponi. Het model in de race streeft ernaar zijn triomf van 2019 te evenaren in de historische re-enactment van de 1000 Miglia, nog afgezien van het feit dat deze verbluffende auto uit het Museo Storico Alfa Romeo ook de edities van 2005, 2007 en 2008 won. In 2007 behaalde hij ook de overwinning in de “1000 Millas Sport” in Argentinië, een succes dat in 2008 werd herhaald. De sensationele 6C 1500 Super Sport uit 1928 is uitgerust met een 6-cilindermotor van 1487 cc, die een piekvermogen van 76 pk levert bij 4.800 t/min en een topsnelheid van 140 km/u haalt. Eenendertig van deze auto’s werden gebouwd tussen 1928 en 1929. De 6C 1500 Super Sport zal worden bestuurd door Giovanni Moceri, voormalig Italiaans kampioen in de Grandi Eventi ACI Sport en winnaar van de grootste historische regelmatigheidsraces in Italië, met naast hem Daniele Bonetti, die de race zal rijden onder nummer “37”.

De voorzitter van Stellantis John Elkann en zijn echtgenote Lavinia Borromeo zullen de race leiden, onder nummer “300” in de betoverende 1900 Super Sprint (1956), een elegante coupé met carrosserie van Touring die de “gran turismo”-klasse van de 20e eeuw vertegenwoordigt, “de gezinsauto die races wint” in de woorden van de claim die in de jaren 1950 zijn faam maakte. De Alfa Romeo 1900 Super Sprint, gebaseerd op het chassis van de korte versie van de 1900 sedan, is uitgerust met een 2-liter 4-cilinder motor met de voor het merk kenmerkende dubbele nokkenas en een vermogen van 115 pk bij 5.500 tpm, wat resulteert in sportieve prestaties die tot op de dag van vandaag van belang zijn. In de jaren 1950 was het gebruikelijk dat de grote Italiaanse ontwerpers een gemechaniseerd chassis van Alfa Romeo kochten en dit aanvulden met een carrosserie die ze zelf ontwierpen en produceerden. Het meest succesvolle model was dat van de Milanese Touring’s, wiens versie van de Alfa Romeo 1900C Super Sprint nog steeds wordt beschouwd als een van de meest evenwichtige en verfijnde coupés die ooit voor het merk Biscione werden geproduceerd. Van 1954 tot 1955 werden bijna 300 modellen geproduceerd.

Veel aandacht moet ook gaan naar de 1900 Sport Spider (1954), een zeer zeldzame race-spider – waarvan er slechts 2 modellen ooit werden geproduceerd – uitgerust met de 4-cilinder dubbele nokkenas “1900” motor met droog carter, supercharger tot 138 pk piekvermogen, waarmee hij 220 km/u haalt, mede dankzij zijn gewicht van 880 kg en zijn zeer efficiënte aerodynamica. De 1900 Sport Spider, voorzien van het innovatieve ontwerp van Franco Scaglione voor de Bertone werkplaats, is uitgerust met een 5-versnellingsbak en een De Dion achteras: de prestaties en rijeigenschappen zijn die van een meer recente, snel reagerende en eerlijke auto, met een grote grip op de weg. Deze buitengewone auto, die onder het nummer “1000” aan de start zal verschijnen, zal worden bestuurd door Roberto Giolito, hoofd van het patrimonium, en de bekende TV-presentatrice Camila Raznovich.

De officiële Alfa Romeo line-up wordt vervolledigd met de buitengewone 2000 Sportiva (1954), onder nummer “301” in de race en bestuurd door een crew bestaande uit Alberto Vassallo en Giovanni Bianco. Ook dit is een zeer zeldzaam exemplaar – er bestaan er slechts twee in de wereld – in een stralende grijze metallic kleurstelling. De 2000 Sportiva – die met recht kan worden beschouwd als de zusterauto van de 1900 Sport Spider – werd ontworpen in 1954. De technici van Alfa Romeo streefden ernaar een beperkte oplage van high-performance auto’s te produceren die geschikt waren om zowel op de weg als in “Sport”-klasse wedstrijden te worden gebruikt. De 2-liter 4-cilinder motor met dubbele nokkenas en een vermogen van 138 pk bij 6.500 t/min is strikt afgeleid van de “1900” motor, waarmee 220 km/u kan worden gehaald, een zeer hoge snelheid voor zijn tijd. De auto heeft ook een 5-versnellingsbak, “De Dion” achtervering en aluminium koetswerk. De lijnen zijn slank en zeer elegant: de Sportiva werd ook gemaakt naar een ontwerp van Bertone door Franco Scaglione, die ook zijn bijna-tijdgenoot de Giulietta Sprint, evenals de Giulietta SS en 33 Stradale creëerde. Inderdaad, de achterruit, achterkant en kofferruimte van de 2000 Sportiva zouden met succes worden herhaald in de Giulietta Sprint, uiteraard aangepast aan de verschillende verhoudingen. De rijeigenschappen en prestaties van de 2000 Sportiva waren de beste in hun klasse, zozeer zelfs dat het tot op de dag van vandaag een groot plezier is om in alle veiligheid met dit model te rijden. Aan het eind van de jaren zestig zou de “De Dion” achterwielophanging als referentie dienen voor de ontwikkeling van de soortgelijke oplossing die in 1972 in de Alfetta berline werd toegepast.

De brug tussen verleden en toekomst

Naast zijn historische waarde slaat een dergelijk evenement een authentieke brug tussen verleden en toekomst: het is geen toeval dat het thema van deze editie van de 1000 Miglia “Crossing the Future” is, woorden die het belang van technologische innovatie op autogebied moeten vieren, een van de fundamentele waarden van de historische wedstrijd en van de coureurs die zich richten op de toekomst van de mobiliteit. Bovendien viert Alfa Romeo over enkele dagen zijn 111e verjaardag – het merk werd op 24 juni 1910 opgericht – en zijn deelname aan de historische editie vanuit Brescia. Naast enkele van zijn mooiste oldtimers zal Alfa Romeo ook de baan opgaan met zijn huidige modellen, die als officiële vloot van de organisatie het 1000 Miglia-konvooi zullen vergezellen. Zo zal het publiek de Stelvio kunnen bewonderen, de eerste SUV in de geschiedenis van meer dan een eeuw van een merk dat de regels van de klasse heeft herschreven en nieuwe maatstaven heeft gesteld op het gebied van prestaties. Ook niet te missen zal de Giulia zijn, de sportsedan die functionele en dynamische schoonheid combineert om de best mogelijke prestaties te bereiken. Dertig modellen van de twee auto’s zullen in de hele optocht van de 1000 Miglia te zien zijn, met een Giulia en een Stelvio in de Quadrifoglio-versies als de officiële wagens van de wedstrijd.

Toch zullen de schijnwerpers gericht zijn op de gloednieuwe Giulia GTA en GTAm, technisch en conceptueel geïnspireerd op de Giulia GTA van 1965 – de “Gran Turismo Allegerita” ontwikkeld door Autodelta op basis van de Giulia Sprint GT die wereldwijd sportieve successen oogstte. Deze legende is nu terug op de weg met de Alfa Romeo Giulia GTA supercar. Deze auto is afgeleid van de Giulia Quadrifoglio en heeft een supercharged versie van de 540 pk sterke Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo motor, waarmee hij zich nog meer onderscheidt door het gebruik van ultralichte materialen en de beste verhouding tussen gewicht en vermogen in zijn klasse. Hij beschikt ook over specifieke technische oplossingen voor wat betreft de aerodynamica, rijgedrag en wegligging.