In Portimao heeft Toyota al bij al makkelijk de tweede wedstrijd van het FIA WEC en de 100ste voor het merk in het WK Uithouding gewonnen. Alpine startte wel van op de polepositie, maar het feit dat de Toyota GR010 Hybrid minder moet stoppen, maakte uiteindelijk het verschil. De zege was voor Buemi-Nakajima-Hartley, voor Conway-Kobayashi-Lopez en de Alpine van Vaxivière-Negrao-Lapierre. Buemi-Nakajima-Hartley zijn ook WK-leiders. Stoffel Vandoorne werd tweede in LMP2 in zijn Jota Oreca en vijfde algemeen, het vierde opeenvolgende podium van Vandoorne in het WK Uithouding.
Foto: © Toyota
De tweede race van het FIA WEC, een 8-uurswedstrijd op de schitterende omloop van Portimao in Portugal, werd weer een zege voor Toyota. Hoewel de Japanners in pure snelheid misschien wel de mindere waren van Alpine, maakten de langere stints van de GR010 het verschil. De Glickenhaus op zijn beurt reed een verdienstelijke race, maar erg vroeg werd de nieuwkomer het slachtoffer van een manoeuvre van een GT. Naast schade aan het bodywork was er ook schade aan de koppeling. Glickenhaus is zeker een aanwinst voor het Hypercar-veld in het eerste seizoen van de nieuwe regelgeving.
In LMP2 was JOTA bijzonder sterk, ondanks een aanrijding bij de start van Tom Blomqvist met zijn teamgenoot, in de Oreca die hij met Stoffel Vandoorne deelt. Blomqvist sloot als laatste weer aan en het trio Galael-Vandoorne-Blomqvist vocht schitterend terug tot de leidersplaats. Op zes minuten van het einde moest Blomqvist echter de eerste plaats weer afgeven aan teamgenoot Antonio Felix Da Costa. Zege dus voor Davidson-Gonzalez-Da Costa, voor de auto van Stoffel Vandoorne. United Autosports, winnaar in Spa, werd derde, voor WRT.
In GTE Pro was het al Ferrari wat de klok sloeg, met een zege voor de #51 van Calado-Pier Guidi. Zij haalden het voor de zusterwagen van Serra-Molina en de Porsche van Estre-Jani-Christensen. In GTE Am was de zege voor het eerst voor Cetilar Racing, ook met Ferrari. Zij haalden het voor Team project 1 Porsche en AF Corse Ferrari.
De volgende afspraak is Monza op 18 juli, alvorens het deelnemersveld eind augustus richting Le Mans trekt.