Home > #Hoofdnieuws > Ring 24: “de lange onderbreking was niet overdreven”

Ring 24: “de lange onderbreking was niet overdreven”

Enkele uren na de afloop van de kortste editie van de 24 uur van de Nürburgring sprak Autosportwereld.be met een van de Belgische tenoren, die echter na een aanrijding door een andere wagen zijn kansen op het podium in rook zag opgaan. Laurens Vanthoor zag zijn Rutronik Racing Porsche 911 op minder dan een uur van het einde uit de race verdwijnen en die ontgoocheling is nog niet weggespoeld.

Foto: © Jens Mommens

“Ja, ik ben ontgoocheld, maar uiteraard is dit niet de eerste ontgoocheling in mijn leven en er zullen er nog volgen. We hadden zeker kans op het podium, een zeer mooie prestatie voor een team dat zijn debuut in deze waanzinnige race maakt. De derde plek was realistisch geweest, zelfs al sukkelden we al geruime tijd met een motorisch probleem waar we de oorzaak niet van vonden. Onder meer bij de acceleratie was de wagen trager, maar we konden het niet oplossen, noch achterhalen wat de oorzaak was. Het was sowieso een vreemde race, die eerder de lengte van een VLN-wedstrijd had.”

Was die lange onderbreking terecht?  

“Van bij de start, die ik echter niet nam, waren de omstandigheden niet goed en misschien was het toen nog erger dan op het ogenblik van de rode vlag. Ik zat op het moment dat het ‘rood’ werd gegeven wel in de auto en ergens had ik mijn twijfels, maar even later toen het donker werd, besefte ik wel dat verder rijden in die omstandigheden erg gevaarlijk zou kunnen geweest zijn. Bovendien werd de situatie ’s nachts nog eens slechter en slechter en zelfs in de voormiddag bij de herstart was het eigenlijk nog niet ideaal. Daarna is het wel verbeterd en was racen dus effectief mogelijk. En geloof me, de mensen die de verantwoordelijk dragen om die race stil te leggen doen dat niet onbezonnen of voor hun plezier.”

De Nürburgring is dan ook een bijzonder race?

“Ja en er zijn factoren die alles nog moeilijker maken. Er zijn best wel wat rijders die bij mist ’s nachts echt in moeilijkheden zouden kunnen komen, door een gebrek aan ervaring en vergeet niet dat op de Nürburgring nog steeds met vlaggen wordt gewerkt, in plaats van met lichten voor de baanposten. Stel je voor dat je door de beperkte zichtbaarheid een gele vlag niet ziet en er gebeurt een zwaar ongeval… Neen, ik denk dat de globale beslissing jammer was voor alle betrokkenen, van de rijders, over de teams tot de fans, maar dat het de enig mogelijke was.”