Gilles Magnus kende een sensationeel debuutseizoen in de WTCR – FIA World Touring Car Cup in 2020 aan het stuur van de Audi RS 3 LMS voor Comtoyou Racing. Naast het binnenhalen van de FIA Rookie-titel scoorde de 21-jarige vier algemene podia en eindigde hij als vijfde in het WK. Met aanhoudende steun van het RACB National Team, wordt Magnus als topper in WTCR en dat aan het stuur van de tweede generatie Audi RS 3 LMS.
Foto’s: © WTCR
Je bent helemaal klaar voor een tweede seizoen in het WTCR. Hoe belangrijk is dit voor jou en je carrière?
“Het is heel belangrijk omdat het moeilijk is om hier te komen. De grootste stap van het seizoen is dat je aan de start staat en dat is niet gemakkelijk en het is altijd een grote prestatie. Bedankt dan ook aan Comtoyou, RACB en Audi Sport. Ze hebben heel hard gewerkt om me te krijgen waar ik nu ben, op de grid van het WTCR en een tweede seizoen op 21-jarige leeftijd is niet zo slecht!”
Er is veel geloof in je, dat moet veel betekenen, toch?
“Zonder deze jongens zou ik hier niet zijn – en het geeft je een goed gevoel om iedereen achter je te hebben en te weten dat ze niet alleen hun vertrouwen stellen, maar ook in jou investeren. Het laat zien dat ze het potentieel in mij zien en dat is maar goed ook. “
De RACB verwacht grote dingen van je. Is het winnen van je eerste WTCR-race haalbaar?
“Laten we kijken. We waren er vorig jaar al heel dichtbij, dus waarom niet? Het is zeker een droom en dat zou het eerste doel moeten zijn. De eerste overwinning zou zeker iets geweldig zijn en iets waar ik al heel lang van droom. Hopelijk blijft het niet iets waar ik aan het einde van het seizoen nog steeds van droom.”
Is er een verplichting om je eerste overwinning te behalen?
“Ik denk het niet echt. De RACB verwacht zeker dat ik beter presteer dan vorig jaar, wat niet gemakkelijk is, want ik denk dat ik vorig jaar al in een goede vorm was. Na vorig jaar heb ik waarschijnlijk meer druk op mijn schouders gelegd door in de top vijf te eindigen. Maar ik denk er niet echt over na en ik voel niet veel druk om eerlijk te zijn. Er is zeker altijd een beetje druk wanneer mensen in je investeren, maar het is geen beperkende factor, het is een extra motivatie. “
Hoe onverwacht waren je prestaties vorig jaar?
“Ik hoopte dat ik net zo competitief zou zijn als ik was, maar ik wist niet echt wat ik kon verwachten. We kwamen naar Zolder voor de eerste race, mijn thuiscircuit, en het begon heel goed met een derde plaats in de kwalificatie. Vanaf dat moment wist ik dat ik het tempo had om vooraan te rijden. Maar het tempo dat ik had was beter dan ik had verwacht, en niet alleen het mijne, maar ook iedereen om me heen.”
Je racet in de Audi RS 3 LMS van de tweede generatie. Wat zijn de indrukken tot nu toe van de auto?
“We hebben al een beetje getest en het is zeker een grote verbetering, wat normaal is met zes jaar tussen de beide versies van auto’s. Hyundai is ook vooruitgegaan [met een nieuwe auto] en alle merken zijn verbeterd. Ik zeg niet dat we een groot voordeel zullen hebben, maar we zullen een goede auto hebben om mee te vechten en laten we eens kijken hoe ver het ons zal brengen.”
De auto is nieuw, maar het team, Comtoyou Racing, blijft hetzelfde. Hoe goed is dat?
“Het is mijn derde jaar op rij bij Comtoyou en de steun die ze me geven is geweldig. Maar het is niet alleen een raceteam, het is voor mij een familie geworden. Ik ken er iedereen, ik weet hoe ze werken en ik voel me nog meer ontspannen in mijn derde seizoen bij hen. Als je van team moet wisselen en nieuwe mensen moet leren kennen, is dat in het begin altijd moeilijk. Ik heb niet het gevoel dat er iets nieuws is, het is een seizoen dat doorgaat, want er is niet zoveel veranderd.”
Frédéric Vervisch keert voor 2021 terug naar Comtoyou, wat kun je van hem leren?
“Een complete Belgische line-up is erg mooi. Fred is een fijne collega, ik ken hem al een paar jaar en ik heb met hem gereden in Belcar, het endurancekampioenschap in België. Hij is erg snel en we weten allemaal hoe ervaren hij is, niet alleen in TCR-auto’s, maar ook in GT-auto’s, hij heeft zijn waarde bewezen. Met zoveel ervaring en zoveel snelheid kan ik alleen maar van hem leren.”
De legendarische Nürburgring Nordschlefie staat over minder dan een maand als eerste op de WTCR-kalender. Een mooi vooruitzicht?
“Het wordt zeker een van de moeilijkste races voor mij. Ik heb mijn ervaring van vorig jaar, maar ik ben nog steeds een groentje in vergelijking met veel van de andere jongens. Vorig jaar heb ik op een droge baan bewezen dat ik heel snel kon zijn, dus ik ga er met behoorlijk wat vertrouwen heen, ook al zal het niet gemakkelijk zijn. Maar als het regent is dit een circuit waar je niet verder mag gaan dan je limiet. Je kunt alleen leren door fouten te maken en je moet de omloop zeker nooit onderschatten, want het is echt een uitdaging. Ik zal mijn best doen.”
En dan zal je eerste stratenrace in WTCR zijn. Ben je er klaar voor?
“Ik reed Pau al in de Formule 4 tijdens mijn tweede raceweekend ooit. Ik weet dat je dit soort circuits niet mag onderschatten. Je mag niet vanaf het begin pushen, maar kalm zijn en leren. Naar Macau gaan is bijvoorbeeld ook een grote droom, een van de mooiste tracks die er op deze planeet bestaan.”
Heb je dit jaar tijd om aan een andere wedstrijd te racen?
“Er is nog niets echt besloten, maar ik probeer me zoveel mogelijk op WTCR te concentreren. Het is mijn belangrijkste doel voor dit seizoen, dus daar moet ik op gefocust blijven.”
En hoe zit het met je dagelijkse baan?
“Ons familiebedrijf is een grote wijnhandel in België, wat zeker niet bij racen hoort. Ik heb het nogal druk voor het seizoen, maar als het seizoen eenmaal begint, concentreer ik me daarop. Ik doe een paar klussen voor het bedrijf, een beetje de logistiek, want we hebben een paar vrachtwagens en bestelwagens die rondrijden. Ik verkoop ook wijnen met een gepersonaliseerd label aan bepaalde bedrijven, en ik help ook bij de algemene leiding. Maar niet wanneer het racen begint, want zo zou het moeten zijn als je de kansen krijgt die ik heb gekregen in het WTCR.”