Oliver Gavin stopt zijn professionele racecarrière na dit weekend. De seizoensopener in Spa-Francorchamps van het FIA WEC wordt Gavin’s allerlaatste race. De Brit heeft een palmares om u tegen te zeggen.
Foto: Vincent Huybrechts
Oliver Gavin kwam via de traditionele kartingroute in de Britse F3 terecht. In 1993 werd hij vicekampioen in F3, maar na een minder succesvol jaar in Formule 3000 trok hij in ’95 teug naar F3. Daar won hij het kampioenschap nipt voor Ralph Firman. Een carrière in F1 kwam er voor Gavin niet, al tekende hij bij Pacific Racing als reserverijder. Nog voor hij kon promoveren naar een vaste stek ging het team ten onder. De Brit mocht van 1997 tot 1999 wel in de Formule 1 Safety Car rijden.
In 2002 werd Gavin fabrieksrijder bij Corvette Racing. In de bijna 20-jarige racecarrière bij Corvette won Gavin tal van grote races. Hij won vijf keer de American Le Mans Series in de GT1-klasse. In de Verenigde Staten won hij ook nog vijf keer de 12 uur van Sebring in de GT1-klasse. In Europa won de Brit de meest prestigieuze endurancerace: Le Mans; dat deed hij ook vijf keer in de GT1-klasse met Corvette.
In oktober gaf Oliver Gavin aan dat hij niet het volledige seizoen voor Corvette Racing zou rijden. Dit weekend is het de 204de race met Corvette voor de fabrieksrijder, en dus ook zijn laatste. De Engelsman heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van Corvette Racing. “Werken met GM en Corvette Racing gedurende de laatste 20 jaar, gedurende vier verschillende generaties van Corvettes, is een eer en een groot voorrecht geweest”, zegt hij. “Als officieel rijder werd ik onmiddellijk opgenomen als volwaardig lid van de Corvette-familie. Na 20 jaar racen met Corvette Racing, is het tijd voor mij om een nieuw hoofdstuk te beginnen.“