In Spa-Francorchamps lopen ook behoorlijk wat Belgen en bij uitbreiding Nederlanders rond en Autosportwereld.be liep enkele van hen tegen het lijf. Misschien staat er zaterdagavond wel één van hen op het hoogste podium in Spa of is dat voorbarig?
Foto: © WRT/Decancq
Robin Frijns is net terug uit Valencia, kon een sneltest versieren en zat deze ochtend dus al enkele ronden in de Oreca 07 – Gibson van het Belgische WRT. WRT won goed een week geleden de opener van de European Le Mans Series 2021 op de omloop van Barcelona en mag dus bij de kanshebbers voor het weekend gerekend worden, of ziet Frijns dat anders?
“Uiteraard is het een boost voor het vertrouwen, die zege in ELMS, maar dat wil niet zeggen dat je meteen favoriet bent voor de zege hier. We rijden hier met een hele andere aerodynamica, vanwege het reglement en dus wordt het weer aanpassen. De LMP2’s in het FIA WEC hebben enkel de mogelijkheid om low downforce te rijden, omdat we natuurlijk niet in de buurt van de hypercars mogen rijden, in ELMS hebben we meer aerodynamica. Nu goed, over de afstand van een race kan er van alles gebeuren, zeker omdat de LMP2’s de betrouwbaarheid al hebben en dat aspect is misschien nog een vraagteken voor de nieuwe Hypercars. Als we een kans zouden hebben op de zege algemeen, zal wel eerder nu zijn, dan over een jaar.”
Zijn teammanager Vincent Vosse gelooft niet in die these: “Neen, ik ga er vanuit dat we ze niet kunnen kloppen. Het gaat om Toyota, dus neem ik aan dat ze goed voorbereid zullen zijn. Wij focussen ons op de LMP2-klasse.”
Robin Frijns racete dit weekend nog met een Formule E, maar zijn voorkeur gaat toch naar de LMP2 uit: “Licht en veel downforce, dat is wat leuk is om te rijden, het doet me denken aan de Worldseries of andere eenzitters. Zelfs in DTM, die wagens waar wel zwaarder, heb je die ervaring.”
Frijns deelt de Oreca 07-Gibson met Ferdinand Habsburg en Charles Milesi.