Dit weekend gaat het Super GT-seizoen in Okayama, Japan, van start. Het GT-kampioenschap in Japan heeft dit jaar nog steeds de GT500-wagens, een aantal nieuwe regels én een Belgische titelkandidaat.
Super GT
In 2005 werd het Japanse kampioenschap geïnternationaliseerd tot de Super GT. Er wordt sindsdien ook buiten Japan geracet, maar de Japanse constructeurs blijven het kampioenschap domineren. Het Super GT Kampioenschap heeft twee klasses. De GT 500 is de topklasse met zogenaamde class-one wagens. De GT 300 is de lagere klasse met vooral Europese GT3-wagens. Van DTM-wagens of een toenadering tot DTM is natuurlijk geen sprake meer nu DTM met GT3-wagens racet.
Het kampioenschap heeft unieke regels om races spannender te maken. GT 500-auto’s worden uitgerust met veel gemeenschappelijke onderdelen, waardoor de kosten van constructeurs dalen en de prestaties van de onderdelen voor alle deelnemers gelijk zijn. Daarnaast mag geen enkele rijder meer dan twee derde van de raceafstand rijden. Hierdoor heeft de timing van pitstops veel invloed heeft op een rijderswissels. Dit voorkomt dat een bepaalde strategie de wedstrijd domineert. Daarnaast is er ook een ‘succesgewicht’ voor de teams die goed scoren. Voor elk kampioenschapspunt krijgen de teams een ballast van 2 kg erbij in de GT500 klasse en 3 kg in GT300 (Maximum 100kg).
Nieuwe regels
Er zijn voor het nieuwe seizoen een aantal veranderingen in de regels. De GT 300 wagens mogen vanaf 2021 slechts twee aero-updates doorvoeren tijdens het seizoen aan de voorkant en één aan de achtervleugel. De diffusers mogen tijdens het seizoen niet aangepast worden. Het kwalificatieproces van de GT 300 wagens wordt ook aangepast. De 29 auto’s worden in twee groepen opgesplitst. De snelste acht van beide groepen gaan door naar Q2. In 2020 werd het format al uitgetest en voor 2021 is het dus de standaard voor alle races.
Rijders
Super GT kent een sterk deelnemersveld met uiteraard een pak Japanners. Daarnaast nemen ook bekende namen uit Europa deel. De Fin Heikki Kovalainen is er al voor een zesde keer bij. De oud-formule 1 rijder werd in 2016 Super GT-kampioen. Twee jaar later werd een andere ex-F1-rijder kampioen: de Brit Jenson Button.
We hebben ook een landgenoot in het kampioenschap: Bertrand Baguette. De Belg rijdt al sinds 2014 in Japan, hij is een van de titelkandidaten voor 2021. Vorig jaar werd hij derde in het kampioenschap, hij won ook twee races in 2020. Baguette zal samen met Koudai Tsukakoshi de Honda NSX-GT van Real Racing besturen.
Kalender
Door de coronacrisis kon er in 2020 alleen in Japan gereden worden, dat is ook zo in 2021. Er zijn acht raceweekends op zeven verschillende circuits in Japan. Beginnen doen ze dus dit weekend in Okayama op het Okayama International Circuit. Wie de race live wil volgen zal vroeg moeten opstaan. Om 13 uur lokale tijd gaan ze zondag van start, dat is 6 uur Belgische tijd
April 10-11 Okayama International Circuit
Mei 3-4 Fuji Speedway
Mei 29-30 Suzuka Circuit
Juli 17-18 Twin Ring Motegi
September 11-12 Sportsland Sugo
Oktober 23-24 Autopolis
November 6-7 Twin Ring Motegi
November 27-28 Fuji Speedway