Racedag in de Extreme E. Dat betekende dat de zondag begon met een halve finale en een “crazy race”, die het laatste ticket voor de finale klaar had voor de winnaar. Wie ging door, wie niet? En wie zagen we de allereerste X-Prix winnen?
foto’s: ©extreme-e media
In de recht-toe recht-aan halve finale gaan er twee van de drie wagens, de snelsten van de kwalificatie, door. De eerste honderden meters na start zouden beslissend worden. Veteraan Carlos Sainz (Sainz XE) leek het heft in handen te nemen maar liet zich dan afleiden door een Loeb (X44) die een wijdere lijn koos. Kristoffersson (RXR) koos de beste optie, wisselde van kant en schoof zijn machine aan de binnenkant van het poortje. De Zweed ging aan de leiding en Loeb en Sainz moesten in zijn stof volgen. Kristoffersson gaf het stuur over aan Molly Taylor en die loodste het Rosberg team naar de finale, voor Loeb-Guttiérez. Sainz en Sanz pakten de definitieve vierde plek.
Opnieuw Zweedse dominantie, en opnieuw een rallycrosser die de beslissing bracht in de “crazy race”, waar slechts één van de drie wagens naar de finale zou gaan. Timmy Hansen ging er met de Andretti-machine als een raket vandoor en gaf daarna de wagen aan Catie Munnings die zo naar de laatste finaleplaats reed. Tevredenheid bij de Brit Bennet en de Spaanse Gianpaola Zonca die de Hispano Suiza naar de vijfde plaats reden voor hun debuut. Vermelden we ook nog een “shoot out” waar Sarrazin en Chadwick forfait gaven en de Amerikaan Leduc in aanvaring kwam met (alweer) Hurtgen. Die “shootout” werd stilgelegd.
Rallycrossers aan de macht
De finale dan. De teams: Andretti, Rosberg en Hamilton. Royalty uit de racerij dus. Maar eerst was er nog de verrekening van de “grid play”, de populariteitspoll op sociale media waarin de fans hun zegje mochten doen. Hansen en Munnings wonnen die en mochten dus hun kant kiezen voor de start. En dan was het tijd voor twee rondes van acht kilometer in de Arabische woestijn bij Alula, waarbij Hansen (Andretti), Kristoffersson (RXR) en Loeb (X44) de start mochten nemen. Hansen ging er opnieuw verschroeiend vandoor maar het was opnieuw Kristoffersson die aan de eerste poort de beste lijn koos, Hansen verraste en naar de leiding ging. Even nog kon Hansen blijven aanklampen maar dan moest hij de rol lossen in het stof van zijn landgenoot. Loeb verloor bij de eerste poort zijn stuurbekrachtiging en dat besliste de race vand e Fransman en zijn Spaanse ploeggenote Guttiérrez. Derde plaats voor de X44 machine van Lewis Hamilton. En dan was er Catie Munnings die de Andretti machine naar de tweede plaats loodste. Molly Taylor bracht echter probleemloos de RXR machine van team Rosberg naar de zege.
Door de puntentelling in de kwalificaties zien we als tussenstand in het kersverse kampioenschap Rosberg Extreme Racing aan de leiding met 35 punten, voor de X44 machine met 30 punten en het Andretti motorsport team met 28 punten. De vijf evenementen tellen voor het teamskampioenschap, de rijders mogen hun slechtste resultaat laten vallen op het einde van het kampioenschap. De volgende afspraak is Dakar, Senegal, voor Ocean X Prix in het weekend van 29 en 30 mei.