Home > #Hoofdnieuws > 7 dagen om te overtuigen: de BMW M440i

7 dagen om te overtuigen: de BMW M440i

Uiteraard zijn er iconische modellen die terugkomen, maar soms is de link zuiver persoonlijk en dat overkwam Autosportwereld.be bij de test van de BMW M440i. De nieuwe M440i deed ons onwillekeurig terugdenken aan een auto die we als kind bewonderden: de BMW M635 CSi.

We gaan enkele decennia terug in de tijd, naar begin jaren tachtig. BMW was meer dan vandaag een constructeur die sportieve wagens bouwde, wagens die heel vaak op circuit het mooie weer maakten. In 1982 betwistte BMW het toenmalige Europese toerwagenkampioenschap met de BMW 528i, maar die volstond niet om de opzittende concurrentie af te houden. Het European Touring Car Championship was bedoeld voor toerwagens, uiteraard, maar dat nam niet weg dat sommige wagens wel erg dicht bij GT-auto’s aanleunden, zoals de Jaguar XJS. BMW kwam dan maar met een eigen ‘GT’, met name de BMW 635 CSi.

Ook op de weg

BMW wilde dat sportieve imago ook een verlengstuk geven op de openbare weg en in 1983 lanceerde de constructeur uit München op de autoshow van Frankfurt de BMW M635 CSi, uiteraard ook een tweedeurs coupé, met een 282 pk-sterke zescilinder onder de motorkap, amper minder krachtig dan de Groep A waarmee onder meer in de 24 uur van Spa werd geracet. In de VS ging diezelfde auto later door het leven als de eerste BMW M6.

De nieuwe M440i is een wagen die perfect bij die Grand Touring van goed 35 jaar geleden aansluit. Onder de motorkap zit ook een drie liter zescilinder, goed voor 374 pk, 500 Nm en een Steptronic-automaat met acht verhoudingen. Het grote verschil met zijn verre neef is uiteraard de xDrive-vierwielaandrijving, daar waar de BMW M635 CSi het met de achterwielen deed. Alles is ondertussen veel moderner geworden, maar de M440i ademt uit, wat we destijds als kind al aan de M635 CSi bewonderden.

Een echte ‘GT’

De BMW M440i heeft, net als de luxueus ogende 6 Reeks van weleer, een dubbele persoonlijkheid met enerzijds een overvloed aan luxe en comfort, maar anderzijds volstaat het gebruik van het gaspedaal om er achter te komen welke sportief hart de auto heeft. Dat vertaalt zich in schitterende, lange acceleraties, heerlijke hernemingen en een geweldige wegligging. De xDrive-vierwielaandrijving onderdrukt het speelse karakter een beetje, maar het elektronische M Sport-sperdifferentieel achteraan en de deels uitgeschakelde stabiliteitscontrole maken de wagen bijna weer een ‘achterwieler’. Enige bemol zijn na verloop van tijd de remmen, dus trackdays zijn aan deze wagen misschien niet besteed, daarvoor verwijzen wij u naar de BMW M4.

Hoe dan ook, BMW bewijst met deze BMW M440i dat de traditie van de echte GT of Grand Tourer ook vandaag nog door het Beierse bloed stroomt en dat is mooi nieuws…