Home > F1 > F1 2021 Road to Bahrein: AlphaTauri

F1 2021 Road to Bahrein: AlphaTauri

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Op 26 maart gaat het allemaal weer van start, door coronaperikelen echter nog steeds niet in Australië, zoals jarenlang de gewoonte. Deze keer mag Bahrein het Formule 1 seizoen 2021 openen. Om iedereen bij de les te houden maakt Autosportwereld.be voor u opnieuw een beknopt overzicht van de teams en hun rijders. Vandaag is AlphaTauri aan de beurt.

Foto’s: ©AlphaTauri

De AlphaTauri van Gasly en Tsunoda deed het tijdens de wintertesten opvallende goed. Van testtijden mag je niet te veel afleiden, maar toch mag je zeker zijn dat het team de juist aanpassingen heeft gedaan aan hun auto voor 2021. Om opnieuw een race te winnen zoals vorig seizoen, zal alles moeten meezitten, maar een spannendere strijd met het middenveld is wel een realistisch doel.

De geschiedenis

De naam AlphaTauri verving vorig jaar Scuderia Toro Rosso. Het team werd opgericht in 2006, vooral met de bedoeling om jonge talenten van de Red Bull Academy klaar te stomen voor Red Bull. Het team werd gevormd met de overblijfselen van het Minardi team. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel zorgde meteen dat er rekening werd gehouden met het nieuwe team. In 2008 behaalde de Duitser de eerste overwinning voor het team en ook zijn eerste overwinning door de GP van Italië te winnen, Toro Rosso werd op de kaart gezet.
Nu is het team nog steeds het opleidingsteam van Red Bull, maar ze zijn niet langer een B-team tussen de constructeurs. In 2018 koos Toro Rosso voor een Honda power-unit, een jaar voor ‘grote broer’ Red Bull hetzelfde deed. De nieuwe motor van Honda leverde goede resultaten. Pierre Gasly wist na een dolle race in Monza te winnen, een tweede overwinning voor het team en een eerste voor de Fransman. Daarnaast wist hij een aantal keren in de punten te rijden. Gasly en Kvyat behaalden samen 107 punten, daarmee werd het team zevende in het constructeurskampioenschap.

Het team in 2021

AlphaTauri heeft zijn ontwikkelingsmunten besteed aan een nieuwe neus en een volledig vernieuwde voorwielophanging. Daarnaast heeft het team de stuurcomponenten van Red Bull’s 2020 wagen genomen. De F1-bolide van Gasly en Tsunoda heeft een opvallend hoge ophanging achteraan, moederbedrijf Red Bull heeft dat ook. Tijdens de wintertesten leek die hoger ophanging een voordeel te zijn, minder downforce zou verloren gaan bij de achterwielen. Dat zorgt op zijn beurt voor een betere handeling van de wagen in bochten. AlphaTauri is een team om in de gaten te houden, ze zullen in het middenveld meestrijden voor een top 10 plek.

De rijders

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_5,3_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2021/03/gasly.jpg” title_text=”gasly” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” custom_padding=”|88px||||”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”]

De Fransman Pierre Gasly zal opnieuw voor AlphaTauri racen, in 2017 kwam Gasly als vervanger het team binnen. Hij bleef het team trouw, een uitstap naar Red Bull duurde maar een half seizoen wegens tegenvallende resultaten. Vorig jaar wist Gasly te winnen in Monza na een dolle race. De Fransman zal zich ook dit jaar willen bewijzen in de AlphaTauri.

De statistieken:
geboren in 1996 |  GP2 Kampioen: 2016 | GP’s: 56 – pole’s: 0 (beste: 4de) – zeges: 1

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”2_5,3_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2021/03/Yuki-1.jpg” title_text=”Yuki” _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default” width=”82.3%” custom_margin=”|95px||||” custom_padding=”|45px|0px|||”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.1″ _module_preset=”default”]

De Japanner Yuki Tsunoda zal dit jaar zijn debuut maken in de Formule 1. De 20-jarige rijder werd vorig jaar derde in het F2-kampioenschap en dat in zijn debuutjaar. Yuki is een lid van het Red Bull opleidingsprogramma.

De statistieken:
geboren in 2000| Derde in Formule 2 2020|

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]